23948sdkhjf

Bygherre strammer klausuler i kommende metro-kontrakter

Kontrakterne på opførelsen af Københavns letbane og den nye metrolinje til Sydhavnen indeholder nye klausuler, der blandt andet udvider krav til entreprenørerne om egenkontrol af løn- og arbejdsvilkår
Metroselskabet, der står med det overordnede ansvar for udvidelsen af Københavns Metro, og Hovedstadens Letbane skærper klausulerne i de kommende kontrakter på Københavns nye letbane og metrolinjen til Sydhavnen.

Kontrakterne indeholder blandt andet en arbejdsklausul, der pålægger entreprenørerne en kvartalsvis egenkontrol af de ansattes løn og arbejdsvilkår, som skal sikre, at vilkårene lever op til de kollektive overenskomster. Desuden stilles der krav til et bestemt antal lærlinge og arbejdsmiljøuddannelser til ledere og sjakbajser.

Vicedirektør i Metroselskabet Louise Høst fortæller, at de nye krav i de kommende kontraktudspil bygger videre på en række initiativer, som organisationen har indført på de eksisterende projekter på Cityringen og Nordhavnsmetroen, der har været ramt af sager om underbetaling og dårlige arbejdsforhold hos flere udenlandske underleverandører. De skal være med til at forhindre lignende sager i fremtiden.

- Vi gør os ingen illusioner om, at vi glider igennem de næste projekter uden problemer, for det er næsten umuligt på anlægsbyggerier i denne størrelsesorden. Men vi tror på, at klausulerne er med til at sende et signal om, at vi tager det her område meget seriøst, og derfor vil have en præventiv effekt på entreprenørerne, siger hun.

Flere sanktioner

I kontrakterne på Letbanen og Sydhavnsmetroen øger bygherre også sine muligheder for at sanktionere entreprenører, der ikke lever op til danske overenskomster eller misligholder egenkontrollen. Det kan være i form af bøder eller tilbageholdelse af entreprisesummen.

- Det er ikke fordi, vi har lyst til at sanktionere, men vi får nogle flere værktøjer. Tidligere var det alt eller intet, hvor vi gik fra ikke at gøre noget til at gå meget drastisk til værks. Nu får vi flere mellemtrin, som forhåbentlig kan være med til at forebygge, at sagerne udvikler sig, siger Louise Høst.

De nye klausuler er blevet til efter en proces, hvor eksperter og repræsentanter for arbejdsgiver og -tager har været inviteret til at komme med input. Blandt dem er arbejdstagerorganisationen 3F, som roser de nye, strammere klausuler fra Metroselskabet.

- Der er ingen tvivl om, at de er langt fremme på det her område, og det er noget af det bedste, vi har i Danmark. Det gælder især kontrol- og sanktionsmodellen, som lægger et større ansvar hos entreprenøren, siger Palle Bisgaard, næstformand i byggegruppen hos 3F.

Entreprenørernes egenkontrol indbefatter også kontrol af underentreprenørers overholdelse af løn- og arbejdsvilkår.

Unødige ekstra ressourcer

Installationsbranchens organisation Tekniq er generelt imod arbejdsklausuler og mener, at de nye krav unødigt vil fordyre projektet.

- Virksomhederne skal bruge ressourcer på egenkontrol og stille op til stikprøver. Det er svært at gennemskue, hvorfor der skal indføres arbejdsklausuler, når den danske model fungerer fint, siger underdirektør Thorkild Bang.

Licitationen - Byggeriets Dagblad har forsøgt at få en kommentar fra Dansk Byggeri, men organisationen ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere de kommende kontrakter.

Entreprenør Per Aarsleff A/S, der er prækvalificeret til Hovedstadens Letbane og metrolinjen til Sydhavnen, ønsker ikke at kommentere på igangværende udbud.

Læs også: " Ekspert: Metroselskabet har løftet niveauet ".

Arbejdsklausul
Entreprenøren skal løbende udføre egenkontrol af sin og eventuelle underentreprenørers løn- og arbejdsforhold, der ikke må være mindre gunstige end dem, der er gældende i de relevante kollektive overenskomster, og kvartalsvist rapportere herom til Metroselskabet og Hovedstadens Letbane. Hvis entreprenøren ikke leverer den påkrævede rapportering kan bygherre tilbageholde dele af entreprisesummen eller uddele bøder. Det samme gælder, hvis entreprenøren eller dennes underentreprenører ikke overholder løn- og arbejdsvilkår.
Kilde: Selskaberne Metroselskabet og Hovedstadens Letbane


Social klausul
Entreprenøren skal løbende dokumentere, hvor mange lærlinge han har. Antallet skal leve op til et krav, der fastsættes på baggrund af arbejdets karakter og under hensyn til, at lærlingene skal have et udbytterigt uddannelsesforløb. Bliver pligten til dokumentation ikke overholdt, kan selskabet uddele bøder eller tilbageholde dele af entreprisesummen.
Kilde: Selskaberne Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.284