Slut med dieselos fra tysk læssemaskine
Nu kan man vælge mellem diesel eller eldrift på de tyske Kramer læssemaskiner
Anvendelsen af dieseldrevne køretøjer i bygninger på byggepladser midt i byen, i tunneler eller haller står overfor flere og flere udfordringer og restriktioner, hvilket udfordrer bygherrer verden rundt.
Disse udfordringer og restriktioner har Kramer forsøgt at imødekomme med problemknuseren Kramer 5055E, der på Bauma, verdens største messe for entreprenørmaskiner og -materiel, vandt den anerkendte pris Bauma Innovation Award i maskinkategorien.
For takket være den fuldt ud elektriske læssemaskine, er CO²-udslip, støj og sodpartikler fra dieselmotorer nu et levn fra fortiden, uanset hvor der arbejdes, så både miljø og personer skånes.
"Kramer 5055E er et ret interessant aspekt for en stor kundegruppe - særdeles for de kunder, som har fokus på larm og emissioner", forklarer Michael Kjeldsen, Produktansvarlig for Kramer, Erenfred Pedersen A/S.
Billigere drift
Læssemaskinen Kramer 5055E skal ikke kun fremhæves for sin yderst konkurrencedygtige pris, men også for sin høje lønsomhed. Den lidt højere investering afskrives på ingen tid af de væsentligt lavere vedligeholdelsesomkostninger og de samlede driftsomkostninger.
Ligesom med alle maskiner og køretøjer skal Kramer 5055E’s sædvanlige vedligeholdelsesintervaller altid overholdes for, at gummihjulslæsseren fortsat kan arbejde pålideligt og økonomisk. Der er dog ingen vedligeholdelse af motoren, og dermed skal der bruges mindre tid til inspektion af maskinen, hvilket betyder lave vedligeholdelsesomkostninger. Derudover minimeres de samlede driftsomkostninger, idet strøm har klar en prisfordel sammenlignet med køb af brændstof.
Med 5055E præsenterer Kramer den første fuldelektriske gummihjulslæsser i størrelsesklassen 0,55 m³ skovlkapacitet på markedet.
Ydelsesparametrene, de terrængående
egenskaber og betjeningskomforten svarer til den konventionelle, dieseldrevne gummihjulslæsser Kramer 5055.
Med en lasteevne på 1750 kg og 4-hjulsstyring kan gummihjulslæsseren anvendes til mange forskellige
ting: Det er for eksempel muligt at transportere stenpaller uden problemer.
To el-motorer
For at sikre den præcise kørsel er Kramer 5055E udstyret med to elmotorer, én for hydraulikken og én for drivkraften.
Afhængigt af gummihjulslæsserens anvendelse varieres motorernes ydeevne. Dette hjælper til at holde energiforbruget så lavt som muligt.
Den elektriske motor drives af et pålideligt og gennemtestet blybatteri, der er almindelig anvendt i gaffeltruckindustrien.
Alt efter hvad hjullæsseren anvendes til og efter dens kapacitetsudnyttelse er en batteriopladning nok til fem timers konstant drift. Batteriet tager mellem fire og otte timer at oplade.
Kramer forhandles af Erenfred Pedersen A/S.