Parter sætter underskrift på Fjordforbindelsen
Vejdirektoratet har underskrevet kontrakten med det europæiske joint venture, der vandt byggeopgaven på en ny højbro og motortrafikvej over Roskilde Fjord
Tilsammen har de tre virksomheder mere end 60.000 ansatte på verdensplan og omsatte i 2015 samlet for knap 70 mia. kroner.
På nuværende tidspunkt lader det til, at de første aktiviteter med landmåling og geotekniske undersøgelser vil begynde inden jul, men en egentlig etablering af byggeplads vil først foregå i starten af 2017. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Trioen har stor erfaring med totalentrepriser, herunder projektering og anlæg af betonbroer, vejbroer over vand, vejanlæg samt anlægsarbejder i Natura 2000 områder, som er særligt følsomme naturområder. De har desuden en række relevante projekter i sin samlede opgaveportefølje, der minder om opgaven, de står foran.
"Det er en stor dag på projektet og for Vejdirektoratet. Med underskrivelsen af totalentreprisen når vi endnu et delmål. Det vindende joint venture leverede det bedste bud både ud fra kvalitet og pris. Jeg ser frem til vores daglige samarbejde frem til broen står færdig til glæde for alle i regionen," siger projektchef i Vejdirektoratet Henrik Vincentsen.
Dansk deltagelse
Byggeriet får også deltagelse af danske firmaer, der er valgt som underleverandører. Sweco er rådgiver på blandt andet miljø og geoteknik, mens MJ Eriksson er underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder.
Den kommende bro er en del af projektet med at anlægge en ny fjordforbindelse, som forbinder Frederikssund og Hornsherred. Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang firesporet motortrafikvej syd for Frederikssund. Omkring 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
Det forventes, at broen åbner for trafik i 2019. Den samlede pris på projektet er omkring to mia. kroner.
Det europæiske joint venture
Rizzani de Eccher s.p.a er en italiensk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Firmaet ejer flere firmaer, der er specialiseret i at bygge udstyr til at bygge konstruktioner med. Virksomheden blev grundlagt i 1831 og er fortsat familieejet.
N.V. Besix S.A. er en belgisk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og er placeret i Bruxelles og opererer primært i Europa, Nord- og Centralafrika, Mellemøsten, Centralasien samt Australien.
Acciona Infraestructuras S.A. er en spansk entreprenørvirksomhed af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Virksomheden er kendt for sin store fokus på R&D (Research and Development). Virksomheden blev grundlagt i 1997 efter fusionen af MZOV og Cubiertas y Tejados. ACCIONA Infraestructuras S.A. er et datterselskab af Acciona S.A.
Rizzani de Eccher s.p.a er en italiensk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Firmaet ejer flere firmaer, der er specialiseret i at bygge udstyr til at bygge konstruktioner med. Virksomheden blev grundlagt i 1831 og er fortsat familieejet.
N.V. Besix S.A. er en belgisk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og er placeret i Bruxelles og opererer primært i Europa, Nord- og Centralafrika, Mellemøsten, Centralasien samt Australien.
Acciona Infraestructuras S.A. er en spansk entreprenørvirksomhed af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Virksomheden er kendt for sin store fokus på R&D (Research and Development). Virksomheden blev grundlagt i 1997 efter fusionen af MZOV og Cubiertas y Tejados. ACCIONA Infraestructuras S.A. er et datterselskab af Acciona S.A.