23948sdkhjf

Flydende studieboliger er i havn

Studieboligkoncentet Urban Rigger er skabt til krævende, urbane studerende i Europas store byer. Interessen fra andre lande er allerede til stede
Den første "Urban Rigger" med flydende studieboliger er anløbet Københavns Havn. Urban Rigger version 1.0, der er tegnet af arkitektvirksomheden BIG, ligger ved den kunstige halvø Refshaleøen i Københavns havn og bliver til studieboliger for 12 personer i ni ombyggede, brugte containere med grønt gårdmiljø, badeplatform, kajakanløb, cykelparkering og fælles tagterrasse.

De ni containere er placeret i to etager på en 220 kvm stor betonponton, der indeholder teknikrum, 12 depotrum og et fælles vaskeri.

"Det er studieboliger, ikke ungdomsboliger. Det er ikke til unge, der flytter hjemmefra, men udviklet og indrettet til studerende på videregående uddannelser. Unge der vil noget med deres liv, som har holdninger til kloden og fremtiden, som vil være tæt på deres venner og bo i nærheden af deres uddannelsesinstitution. Altså bynært," forklarer Kim Loudrup, adm. direktør i selskabet Urban Rigger, i en pressemeddelelse.

Dækker stort behov

Han peger på, at mens bygherrer står i kø for at få lov til at bygge dyrt og attraktivt på kajen, er der masser af plads langs bolværkerne og ved floder og kanaler i de europæiske studiebyer, hvor behovet er størst. Han henviser til, at en opgørelse fra 2015 viser, at der mangler 20.000 studieboliger i Danmark. Og selv om man i mange byer bygger på livet løs, vil manglen fortsætte, fordi tilgangen af studerende stiger tilsvarende.

"Og Danmark er kun nummer 21 på listen over lande i Europa med manglende studieboliger. I 2025 vil der i Europa være et uopfyldt behov på fire mio. sengepladser," siger Kim Loudrup, som allerede har været kaldt til præsentation af idéen i flere lande.

Kim Loudrup har altid været dybt fascineret af containeren, som han kalder for den mest optimerede infrastruktur på planeten.

"Her har man udtænkt et system, som er ens og anvendes på alle kontinenter. De er til rådighed over alt. Problemet opstår, når containeren ender sine dage. Afhængigt af de globale stålpriser bliver de enten smeltet om eller efterladt, fordi det er for dyrt at fragte dem retur. Beslutter man sig for at smelte containeren om, har man i alt brugt 8,5 megawatt på dens livscyklus. Så i stedet for recycling satser vi på upcycling. Altså at fortsætte containerens liv på en ny måde. Det koster kun 450 kilowatt, og det sparer os for udledning af cirka 1.100 tons CO2 i forhold til at bygge en ny, traditionel bolig," forklarer Kim Loudrup.

Satser på syv markeder

Urban Rigger-selskabet har foreløbig valgt at satse på syv europæiske markeder. Fra værftet i Polen, der producerer studieboligerne, kan alle markeder nås via vandvejen, og skulle der være en bro i vejen, er containerne monteret, så de kan klikkes af, mens forhindringen passeres.

"Da jeg præsenterede min idé for Bjarke Ingels (BIG’s grundlægger og leder, red.) tog det ham mindre end fem minutter at komme helt inde i projektets DNA. Han og BIG har tilført helt nye dimensioner," siger Kim Loudrup.

Sammen med et hold antropologer havde han på forhånd analyseret, hvordan nutidens studerende vil bo og hvilke krav, de stiller til deres bolig.

"Det er et sted, hvor de skal sove, lave mad og hvor der skal være plads til skrivebordsarbejde. Resten handler i høj grad om at bo i rammer, der giver et godt fællesskab. Nutidens og fremtidens studerende er meget optaget af at bo i små samfund - små communities," siger han.

Derfor er formen på Urban Rigger også skabt efter Lego-princippet, så flere enheder kan placeres sammen i formationer som små flydende byer med for eksempel fællesrum og caféer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094