Ingeniørvirksomheder buldrer afsted
Rådgivende ingeniørvirksomheder har den største stigning i eksporten i byggebranchen, viser tal fra brancheorganisationen FRI
Over 57 procent af branchens samlede omsætning i 2015 på godt 25 mia. kr. kommer fra eksport eller omsætning i udenlandske datterselskaber.
Den store eksport betyder, at den rådgivende ingeniørbranche er den branche inden for byggeri og anlæg, der har den største stigning i eksporten gennem de seneste syv år.
”Rådgivende ingeniørvirksomheders eksport buldrer derudaf. Eksportomsætningen fra danskbaserede virksomheder udgør 2,2 mia. kroner. Det svarer til 17 procent af totalomsætningen. Hertil kommer omsætningen i udenlandske datterselskaber – den lå på 12,1 mia. kr. i 2015”, siger Henrik Garver, adm. direktør i FRI.
Han tilføjer, at det er en fremgang på 34 procent i forhold til 2014 og at det primært skyldes opkøb af virksomheder i udlandet.
”Samlet betyder det, at 60 procent af branchens omsætning kommer fra opgaver udlandet, ” siger han.
Ny måde at tænke på
I alt er de rådgivende ingeniørvirksomheders internationale omsætning steget 92 procent siden 2009. Tilsvarende er eksporten af byggevarer steget med ca. syv procent siden og er i 2015 godt 39 mia. kr. årligt, viser tal fra DI Byg.
”En af årsagerne til den internationale succes er, at den enkelte virksomhed tænker internationalt. Her har de rådgivende ingeniørvirksomheder generelt knækket koden. Den høje grad af internationalisering gør branchen mere robust og mindre følsom over for de konjunktursvingninger, der kan forekomme i enkelte lande og inden for enkelte forretningsområder”, siger Henrik Garver.
”Og det er vel at mærke den samlede branche, der har gavn af, at så mange enkeltvirksomheder har en stærk international profil,” tilføjer Henrik Garver.
En anden væsentlig pointe er ifølge en pressemeddelelse fra FRI, at de rådgivende ingeniørvirksomheders internationale succes ikke drives af byggeeksport, men derimod af opgaver inden for infrastruktur, energi og miljø.
Erfaringerne, de rådgivende ingeniørvirksomhederne har fra hjemmemarkedet, er meget værdifulde i forhold til at konkurrere i udlandet. På samme måde er de udenlandske opgaver med til gøre virksomhederne skarpe både på konkurrence- og idéplan når det kommer til løsning af opgaver i Danmark.