23948sdkhjf

Eksport af energiløsninger redder materialeproducenter

DI Bygs medlemmer har eksporteret sig delvist ud af krisen, blandt andet ved at sælge energivenlige løsninger
Selvom der efterhånden er god aktivitet i byggeriet mange steder herhjemme, har opførelsen af helt nye bygninger aldrig fyldt så lidt, som den gør i dag.

”I øjeblikket bliver der renoveret mere, end der bliver bygget nyt. Det er en situation, vi aldrig har prøvet før, og det påvirker medlemmerne af DI Byg meget, siger branchedirektør Elly Kjems Hove til DI Business

Hovedparten af de cirka 450 medlemmer af DI Byg producerer byggematerialer som for eksempel vinduer, døre, dampspærrer, sokkelsten, gulve og alt det andet, der skal til, når man skal bygge nyt, mens resten blandt andet er entreprenører og ejere af byggemarkeder.

Branchedirektøren forklarer, at der selvfølgelig også skal bruges byggematerialer til renovering – men slet ikke i samme skala som til nybyggeri.

Danske virksomheder bygger nye boliger for cirka 25 mia. kroner om året og renoverer for knap 50 mia. kroner om året. Og sådan har markedet stort set været de seneste fem år.

Reddet af eksporten

Ifølge Elly Kjems Hove har en stor del af DI Bygs medlemmer formået at sætte turbo på eksporten og på den måde undgået en del af tævene fra det vigende marked.

I Danmark har der siden 1970’erne været fokus på energispare­tiltag, og DI Bygs medlemmer har været dygtige til at udvikle produkter, der både kan spare på og effektivisere energiforbruget.

Eksporten af byggevarer er steget med cirka syv procent siden 2009 og udgør i dag cirka 39 mia. kroner årligt. Sverige, Tyskland, Norge og England er de fire største markeder for danske byggeprodukter.

”Her i landet er vi verdensmestre i at gøre bygninger mere energi­effektive. Både med effektive klimaskærme – som er alt det, man kan gøre ved en bygnings facade – og tekniske løsninger og styring,” fremhæver Elly Kjems Hove, overfor DI Business.

Fokus på digitalisering

Trods stigningen i eksporten kæmper byggebranchen med ringe produktivitetstilvækst, konflikter og svag indtjening.

Elly Kjems Hove peger på bedre samarbejde som et af de håndtag, medlemmerne af DI Byg kan trække i for at styrke forretningen. For uanset om virksomhederne bygger nyt eller renoverer noget gammelt, skal mange aktører samarbejde for at få et byggeprojekt færdigt – og færdigt til tiden. Forskellige brancher faggrupper og kulturer er en udfordring for samarbejdet.

”Digitale redskaber kan være blandt de løsninger, som kan bidrage til at styrke samarbejdet. De kan sørge for, at alle har samme viden – samtidig. Og det kan være med til at øge produktiviteten og indtjeningen i branchen,” siger hun.

Parat til at hjælpe

For at hjælpe medlemmerne på vej har DI Byg det seneste halvandet år haft fokus på digitalisering og holdt medlemsarrangementer om alt fra e-business, disruption og it-værktøjer til styring af dokumenter, tidsplaner og fejlfinding på tværs af værdikæden. Også mulighederne for at gøre byggevarer og bygninger intelligente kan medlemmerne få hjælp til.

DI Byg har derudover stort fokus på handel med byggevarer. Hovedparten af medlemmerne er materialeproducenter eller grossister, og der stilles mange krav til byggevarer. For eksempel er der krav om CE-mærkning.

”Vi har en medarbejder, der stort set er fuldtidsbeskæftiget med produktregulering. Det gælder både hjælp til medlemmerne og samarbejde med myndighederne. Og alt sammen foregår i et tæt samarbejde med medlemmerne”, siger Elly Kjems Hove. 

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11