Metrobyggeriet har rekordmange ulykker
Siden anlægsarbejdet begyndte for fem år siden, har der været 382 arbejdsulykker
I 2014 fik Metroselskabet bragt antallet af arbejdsulykker ned, så de havde en ulykkesfrekvens på 21, men siden er antallet af ulykker steget igen. Det seneste år har ulykkesfrekvensen ligget på 31. Her ses byggepladsen på Frederiksberg Allé. (Arkivfoto: John Ehbrecht)
Det viser en opgørelse, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Metroselskabet.
Metroselskabets målsætning er en ulykkesfrekvens på 16. Det vil sige, at der maksimalt må være 16 ulykker for hver million arbejdstimer. Men samlet set siden byggeriets start er den faktiske ulykkesfrekvens 27. Altså mere end 60 procent højere end metroens eget mål.
”Når man kan se, at der er næsten 400 arbejdsulykker, viser det, at der er et problem. Det er rigtig mange arbejdsulykker”, siger Kent J. Nielsen, der er souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, til dr.dk
Stærkt problematisk
I 2014 fik Metroselskabet bragt antallet af arbejdsulykker ned, så de havde en ulykkesfrekvens på 21, men siden er antallet af ulykker steget igen. Det seneste år har ulykkesfrekvensen ligget på 31.
Metroselskabet erkender, at der er for mange ulykker, men afviser, at stramme tidsplaner og økonomien er vigtigere end sikkerheden.
"Det er ikke min opfattelse, at det at have en god sikkerhed er i modstrid med at have en høj effektivitet. Tværtimod. Det siger sig selv, at hvis man har en god orden og ryddelighed, og dermed også en højere sikkerhed, ja, så kan man også få arbejdet hurtigere for hånden”, siger plan- og arbejdsmarkedsdirektør hos Metroselskabet Louise Høst til dr.dk.
Den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team finder tallene stærkt problematisk og tager det ifølge dr.dk meget alvorligt.