Partier bag Togfonden står fast
Projekterne i Togfonden skal prioriteres og udføres i faser, men intet er aflyst. Det står klart efter møde i forligskredsen
Forligspartierne anerkender, at der på nuværende tidspunkt er en finansieringsudfordring. Togfonden finansieres via en øget beskatning af olien i Nordsøen, men beregninger fra regeringen har vist, at finansieringen ikke hænger sammen, og at der på grund af faldende oliepriser nu mangler godt 15 mia. kroner i fonden. Derfor er forligspartierne enige om en ny indfasningsplan for udmøntningen af projekterne i Togfonden.
I første fase vil der blive igangsat projekter for i alt 13,5 mia. kroner, som er det beløb, der er i Togfonden på nuværende tidspunkt. Blandt de projekter, der skal prioriteres først, er en ny bane over Vestfyn, hastighedsopgradering af strækningen Fredericia-Hobro og elektrificering af Fredericia-Aalborg samt Roskilde-Kalundborg.
Intet er aflyst
Hos SF, der er med i forligskredsen, glæder gruppeformand Jacob Mark sig over forligskredsens beslutning.
”Olieprisen kan stige og falde mange gange frem til 2042, som aftalen løber til. Nu skyder vi første etape i gang som planlagt og mødes igen i forligskredsen i 2019 og skyder anden og sidste etape i gang. Der er ikke noget, der er aflyst. Alt står ved magt og gennemføres efter planen. Vi anerkender, at der er en investeringsudfordring de kommende år. Det har vi taget højde for i den nye udrulningsplan med justerede indfasninger af få projekter”, siger han.
Med afsæt i den oprindelige forligsaftale mødes forligskredsen senest i 2019 for at drøfte næste fase for udmøntning af de resterende projekter i Togfonden. Forligskredsen vil i den forbindelse drøfte timing og finansiering af de resterende projekter, herunder Billundbanen.
Forligskredsen er desuden enig om, at tilbageløbsmidler skal føres tilbage til Togfonden med henblik på udmøntning.
Partierne bag Togfonden er ud over SF de Radikale, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Fakta om Togfonden
Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) landede i januar 2014 et politisk forlig om Togfonden. Der blev afsat 28,5 milliarder kroner til kollektiv trafik. S, R, SF, EL og DF er med i forliget.
Det var planen, at Togfonden skulle finansieres via beskatning af nordsøolien, men på grund af faldende oliepriser er der rejst tvivl om økonomien i aftalen.
Et af de afgørende elementer i Togfonden er ambitionen om at sikre, at der i fremtiden kun er en times togkørsel mellem landets største byer, Købehavn-Odense, Odense-Aarhus, Esbjerg-Odense og Aarhus-Aalborg.
Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) landede i januar 2014 et politisk forlig om Togfonden. Der blev afsat 28,5 milliarder kroner til kollektiv trafik. S, R, SF, EL og DF er med i forliget.
Det var planen, at Togfonden skulle finansieres via beskatning af nordsøolien, men på grund af faldende oliepriser er der rejst tvivl om økonomien i aftalen.
Et af de afgørende elementer i Togfonden er ambitionen om at sikre, at der i fremtiden kun er en times togkørsel mellem landets største byer, Købehavn-Odense, Odense-Aarhus, Esbjerg-Odense og Aarhus-Aalborg.