Fakro Danmark præsterer rekordresultat
Underskud er vendt til overskud, og forventningen til 2016 er en fordobling af omsætningen.
- Vi lovede i 2013, at vi fra 2015 vil præsentere et overskud. Det er gået helt efter bogen, siger Jon Tougaard, administrerende direktør i Fakro Danmark. Foto: Fakro Danmark
Efter to år med underskud kan Fakro Danmark fremvise et 2015-resultat på 0,4 mio. kr. før skat, og det er administrerende direktør, Jon Tougaard, meget tilfreds med.
Interessen for Fakros ovenlysvinduer og loftstrapper er støt stigende, og i løbet af 2016 forventer Jon Tougaard at beskæftige fem ansatte i sin danske salgsorganisation.
- Det er et presset marked, og vi udfordrer i begge tilfælde verdens største producenter i hver kategori; henholdsvis Velux og Dolle. Det betyder selvfølgelig, at vi kan mærke modtrykket, når vi begynder at tage af deres markedsandele, siger han.
Byggeprojekter og e-handel
En væsentlig årsag til succesen i Danmark er det voksende antal byggeprojekter i den tunge ende, som Fakro formår at vinde ordrer på, og ifølge Jon Tougaard bliver det også et væsentligt indsatsområde for selskabet i 2016.
- Det er vigtigt for os at være med i de store projekter, som er med til at cementere Fakro som en stærk partner, siger Fakro-direktøren.
Han ønsker ikke at oplyse selskabets salgstal, men vil dog gerne afsløre, at ambitionsniveauet er højt. Således forventer Fakro Danmark i 2016 endnu en fordobling af omsætningen – noget der har været kutyme siden opstarten i 2013. Foruden projekterne er det blandt andet e-handel, der skal trække væksten:
- Salg via forhandlernes webshops er stigende og dækker i dag cirka 20 procent af det samlede salg i Danmark. Vi tror, at det kan blive meget større for de standardprodukter, som vi tilbyder private og professionelle. Men ting tager tid. Målet er at reinvestere så meget som muligt i markedet og organisationen og dermed fortsætte væksten, siger Jon Tougaard.
Hurtig levering er afgørende
Setuppet i Fakro Danmark er en kombination af direkte ansatte og eksterne leverandører af services i Danmark, som understøttes af den polske moderkoncern, som er verdens næststørste producent af ovenlysvinduer.
- Al produktion foregår i Polen på de 12 fabrikker dér, men logistikken varetager Fakro Danmark for en stor dels vedkommende fra Herning, fortæller Jon Tougaard.
På den måde kan Fakro tilbyde dag-til-dag-levering på de mest efterspurgte varer.
- Det er ganske enkelt forventningen fra de danske kunder, som gerne bestiller, når de står med et hul i taget, siger Fakro Danmark-direktøren.
Fakro Danmark har i regnskabsåret 2015 fået tilført 1,85 mio. kr. i ny kapital.