Første priser på letbaneleverancer er høje
Byderne på transportsystemet og på letbanevognene har nu afgivet deres første priser til Odense Letbane P/S. Priserne er overvejende høje og har stor spredning, men der er penge at hente
Prismæssigt er man landet overvejende højt, men det er ikke overraskende, lyder det fra adm. direktør Mogens Hagelskær fra Odense Letbane P/S, der ikke ønsker at oplyse, hvor man gerne vil lande, og hvor man reelt er landet.
”Det er ikke usædvanligt, at de første priser er overvejende høje og præget af meget stor spredning, så vi tager det roligt og ser frem til det kommende års afklaringsforløb. Priserne vil efter alt at dømme falde”, siger han og understreger, at det er vigtigt at huske, at de første priser alene er en indikation fra entreprenørerne.
”Vi har slet ikke talt med byderne endnu. De har alene givet et bud på, hvordan de vil løse opgaven, og hvad det vil koste. Nu skal vi til at gennemgå alle tilbud linje for linje og have afklaret en masse tekniske detaljer samt luge eventuelle misforståelser og fejlfortolkninger ud”, forklarer han.
Fokus på need to have
Han fremhæver samtidig, at der er flere måder at hente penge på.
”Der er en række håndtag at skrue på. Det kan være, at vi har ønsket os ting, som ikke er standard hos de individuelle bydere, og som derfor koster flere penge at få, for eksempel indretninger i vogne og af stationer, som måske ligger ud over standardvaren. Vi vil nu gennemgå det minutiøst sammen med byderne og vil gå målrettet efter ”need to have” og ikke ”nice to have””, fortæller Mogens Hagelskær.
”Dernæst kan vi se, at byderne tager sig højt betalt for at tage en række økonomiske risici. Det gælder for eksempel prisstigninger undervejs i anlægsarbejdet. Vi er gået efter en fast pris. Men nu vurderer vi, at det vil være billigere for os at indbygge en indeksering i priserne for anlægsarbejdet”, fortsætter han.
Projekt koordineres anderledes
Byderne har også peget på, at det vil være en anlægsmæssig fordel – og økonomisk gevinst – at vente med at flytte veje, fortove og cykelstier, til skinnerne skal lægges, masterne rejses og stationerne bygges. Den melding får allerede konsekvenser nu.
”Vi kan konstatere, at der vil være en væsentlig besparelse ved at integrere transportsystemet og flytningen af veje, fortove og cykelstier i højere grad, end vi har lagt op til hidtil. Derfor udskyder vi igangsættelsen af vejarbejdet, så det kommer til at foregå nogenlunde samtidigt med anlæggelsen af transportsystemet. Hvornår anlægsarbejdet går i gang, ved vi tidligst, når vi møder byderne for anden gang i løbet af efteråret”, siger letbane-direktøren.
Bestyrelsen for Odense Letbane P/S har givet letbanen mandat til at udskyde vejarbejdet.
”I afklaringsfasen er det vigtigt, at vi har for øje, at vi forvalter offentlige midler. Derfor vil vi selvfølgelig prioritere at gå efter de besparelser, der kan opnås for eksempel ved at tilrettelægge anlægsarbejdet, så der bliver større samtidighed mellem flytningen af vejene og anlægget af skinnerne”, siger bestyrelsesformand Jesper Rasmussen, der glæder sig over, at den rette udbudsform er blevet valgt.
”I udbudsformens dna ligger, at bygherren har mulighed for at forhandle alle delelementer i en meget kompliceret kontrakt. Samtidig inviteres byderne til at pege på optimeringer og besparelser, hvilket betyder, at vi sammen lægger alle gode ideer på bordet for at nedbringe prisen”, siger han.
Byderne har også indikeret, at der kan være mulige besparelser at hente, hvis der skrues på forhold som arbejdsarealet i gaderne og tidsplanen for arbejdets gennemførelse.
Kontrakt ventes at kunne blive underskrevet i andet kvartal 2017, oplyser Mogens Hagelskær.
Byderne
I alt blev 15 prækvalificeret, men fem afleverede ikke det første delmateriale inden fristens udløb og er derfor ikke længere med i kapløbet om at vinde leverancerne. Ud af de resterende ti har ni valgt at aflevere tilbud. En byder trak sig undervejs i udbudsafgivningen. Det gælder konsortiet bestående af JV1 Acciona, CG Jensen, Efacec og Skoda CZ, som var prækvalificeret til at byde samlet på både transportsystemet og vognene.
De resterende, som fortsat er med i konkurrencen, og som har afgivet pris, er:
Togvogne:
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A. (CAF)
Siemens A/S
Skoda CZ
Stadler Pankow GmbH
Transportsystemet:
Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA og G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA
Comsa S.A.U.
Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S
Transportsystemet og vognene:
Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA, G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA og Stadler Pankow GmbH
Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S
I alt blev 15 prækvalificeret, men fem afleverede ikke det første delmateriale inden fristens udløb og er derfor ikke længere med i kapløbet om at vinde leverancerne. Ud af de resterende ti har ni valgt at aflevere tilbud. En byder trak sig undervejs i udbudsafgivningen. Det gælder konsortiet bestående af JV1 Acciona, CG Jensen, Efacec og Skoda CZ, som var prækvalificeret til at byde samlet på både transportsystemet og vognene.
De resterende, som fortsat er med i konkurrencen, og som har afgivet pris, er:
Togvogne:
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A. (CAF)
Siemens A/S
Skoda CZ
Stadler Pankow GmbH
Transportsystemet:
Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA og G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA
Comsa S.A.U.
Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S
Transportsystemet og vognene:
Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA, G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA og Stadler Pankow GmbH
Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S