Ny direktør vil sætte strøm til Ajos
Ole Wamsler, nyslået direktør for udlejningsselskabet Ajos, vil tættere på kunderne og øge effektiviteten, blandt andet ved hjælp af en digitaliseringsproces
”Er det noget du ved, eller er det noget du tror”.
Det spørgsmål har Ole Wamsler ofte stillet til sine medarbejdere, når de drøftede beslutninger i hans tidligere stillinger som adm. direktør, hvor han også har arbejdet med at gøre beslutninger langt mere faktabaserede frem for, at de ofte kun er baseret på fornemmelser. Det gøres ved at sætte strøm til virksomhedens data og opgradere ledelses- og medarbejderkompetencerne.
”I Ajos skal vi igennem en kraftig digitaliseringsproces, hvor vi får værktøjer, som vi kan bruge til at tage flere og bedre beslutninger, sikre forbedret ledelse og opfølgning samt øge vores produktivitet. Der ligger allerede en masse viden i organisationen og i systemerne, men der er ikke sat fuld strøm til, og dermed er den ikke for alvor brugbar”, siger Ole Wamsler, der netop er tiltrådt i Ajos A/S, der er et datterselskab i MT Højgaard-koncernen.
Han er tiltrådt som adm. direktør efter lignende stillinger i Cramo A/S og Pitzner A/S og har en fortid i it-branchen.
”Det med at have fokus på data og fakta frem for fornemmelser handler ikke om, at vi skal sætte medarbejdernes dømmekraft ud af spillet. Tværtimod kan kunderne forvente, at de enkelte medarbejdere kan træffe hurtigere og bedre beslutninger, fordi de har det rigtige grundlag at agere ud fra”.
Nummer ét på kraner
”Ajos er nr. 1 på kraner og hejs og blandt de førende inden for skur-, modul- og pavillon-løsninger. Vi har en topmoderne udlejningsflåde, og min opgave er at strukturere og vitalisere organisationen, og så skal vi have spot på de allervigtigste faktorer for at udvikle virksomheden og sikre, at vi ikke bruger kræfterne på noget, der ikke er væsentligt”, siger han.
”Vi skal være ’top-of-mind’ hos kunderne. Det skal vi være ved at sætte vores knowhow og service i spil. Et skur er ikke bare et skur, og en kran er ikke bare en kran. Vi skal være de bedste, fordi vi leverer en løsning, som virkelig gør en forskel hos kunden. Markedet, kunderne og vores kompetencer skal være i centrum for alt, hvad vi gør”.
En kvart milliard
Ajos har investeret for over 250 millioner kr. i nyt udstyr siden 2013, og derudover er der investeret i opbygningen af kundeløsninger og systemer, eksempelvis byggepladsstyring.
”Det er meget massive investeringer i udstyr, der er foretaget de seneste år, og det er vel at mærke udstyr af meget høj kvalitet. Ajos adskiller sig fra andre i udlejningsbranchen ved at være en del af en stor entreprenørkoncern. Vi får direkte og indirekte overført kompetencer fra M.T. Højgaard som omsættes til løsninger, og den synergi skal vi udnytte endnu bedre til at skille os ud på markedet til gavn for alle vores kunder. Vi har allerede i dag mere end 70 procent af vor omsætning liggende uden for MT Højgaard-koncernen”, siger Ole Wamsler.
”Udfordringen med at videreudvikle Ajos har grebet fat i min personlige passion. Jeg ser det som min største mission at ”spille” medarbejdere gode – rigtig gode – så vi bliver et vinderhold! Min største tilfredsstillelse, dér hvor jeg er i min karriere, er at sikre markante resultatforbedringer gennem stort fokus på teamwork og ved at sikre at medarbejderne udvikler sig, og at de præsterer lidt mere, end de selv troede var muligt. Det kommer vi uden tvivl til at opleve i Ajos, når redskaberne og kulturen kommer på plads – det har tidligere lykkedes, og det lykkes igen. Medarbejdere, som udvikler sig, som er stolte af deres kollegaer og går på arbejde for at gør en forskel, er noget kunderne sætter pris på. Vi har et rigtig godt udgangspunkt i Ajos og et stort potentiale”, siger Ole Wamsler
Ajos har i dag 88 medarbejdere i Hvidovre og Vejle.
Sigh