23948sdkhjf

Digitalisering sætter damp på nye jernbaner

Cowi ser store muligheder i Building Information Modelling, når det gælder projektering og kvalitetssikring af nye baneanlæg
Færre fejl, en styrket dialog med kunden og et højere tal på bundlinjen hos forvalterne af baneinfrastruktur.

Building Information Modelling (BIM) gør nu for alvor sit indtog i banebranchen.

Rådgivningsvirksomheden Cowi ser store muligheder i den hastige digitalisering, blandt andet når det gælder projekteringen og kvaliteten af nye baneanlæg – og virksomheden forventer store besparelser.

Jernbaneverket i Norge har allerede flere års erfaring med det digitale værktøj ved større projekter.

Derfor er BIM og 3D-modeller også flyttet ind i Cowis værktøjskasse.

”Vi får et væsentligt bedre overblik tidligt i forløbet. For eksempel har vi langt bedre mulighed for at opdage potentielle fejl ved såkaldte ”clash tests”, så der sikres sammenhæng mellem placering af kørestrømsmaster, spor og dræn” siger Søren Husted, vice president i Cowi Railways.

En virtuel prototype

BIM har i en årrække været et uundværligt værktøj i byggeriet og har nu også gjort sit indtog i banebranchen. Traditionelle CAD-tegninger af linjeføring, kørestrømsmaster, konstruktioner, skærende veje, afvanding og andre centrale brikker i puslespillet er skiftet ud med en 3D-model af projektet. Her integreres informationer fra en række traditionelle dokumenter i en virtuel prototype af projektet.

Lavere omkostninger

Også blandt forvalterne af jernbaner er der begejstring for digitaliseringen. Ikke mindst i Norge, hvor de danske rådgivere allerede yder BIM-baseret rådgivning på blandt andet Follobanen og InterCity Haug-Halden, der er ejet af Jernbaneverket, svarende til BaneDanmark.

”Vi bruger teknologien i alle vores store baneprojekter. På omkostningssiden regner vi med besparelser på mellem tre og fem procent i de samlede omkostninger”, siger Gunnar G. Løvås, direktør i Jernbaneverket, i en pressemeddelelse fra Cowi.

Træfsikkerhed på pris

I Norge er BIM blevet til et krav fra de fleste større kunder for overhovedet at komme i betragtning til en kontrakt på baneanlæg.

“Det giver en langt bedre kommunikation mellem rådgiver, samarbejdspartner og kunde, men også mellem kunder og brugere. Visualiseringen gør, at alle parter bedre kan forholde sig til projektet”, siger Marius Sekse, BIM-strateg i Cowi Norge.

Men der er også enkelte ulemper for kunden.

“BIM-baseret rådgivning er dyrere for kunden i projekteringens tidligere faser, hvor der endnu ikke er bevilget penge til projektet. Fordelene kommer først senere i forløbet, men det er alligevel nok til, at de fleste kunder kan se fordelene”, siger Marius Sekse.

Har kun set begyndelsen

I Danmark er BIM-visualisering endnu ikke et bygherrekrav, når ingeniørvirksomheder byder på større jernbaneopgaver, men det er kun et spørgsmål om tid, forventer Søren Husted.

”Vi vil i stigende grad se både 4D, 5D og andre værktøjer ved projekteringen af større infrastrukturprojekter. På den måde kan vi tilføre information om tid, økonomi og centrale elementers vedligeholdelsestilstand. I sidste ende er det bedre og billigere for alle, at man fanger utilsigtede konsekvenser i god tid inden første spadestik”, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145