Aarsleff vinder brokontrakt til 200 mio. kroner
Den kommende jernbanebro over Masnedsund skal stå færdig i 2020
Kontrakten til godt 200 mio. kroner er underskrevet med Banedanmark, og arbejdet begynder allerede nu og forventes afsluttet i juni 2020, oplyser landets største entreprenørkoncern i en fondsbørsmeddelelse mandag eftermiddag.
Den nye bro erstatter den eksisterende klapbro over sundet. Denne bro bliver låst fast og skal fremover udelukkende benyttes til biltrafik.
Tæt op ad denne anlægges en ny jernbanebro som en fast betonbro til to jernbanespor. Broen, som opføres som en seks-fags bro, bliver 200 meter lang, 14 meter bred og får en gennemsejlingshøjde på fem meter.
Foruden opførelsen af den nye bro skal Aarsleff også udvide den eksisterende jernbanedæmning fra et til to spor over en strækning på cirka 1.400 meter både før og efter broen. Samtidig skal Aarsleff udvide den eksisterende tunnel på Orevej i Vordingborg.
Broarbejdet er en del af Ringsted-Femern Banen, hvor der fra Vordingborg til Rødby udvides med et ekstra spor, og hele strækningen bliver elektrificeret.