En mia. kroner til trafikken i Aarhus
Byrådet i Aarhus har vedtaget anlægsprogram for 2016 til 2019, men der er ifølge Barslund ingen anledning til anlægsfest
Det fremgår af den henstilling, som byrådet i Aarhus har sendt til Teknisk Udvalg, og som indeholder anlægsprojekter for intet mindre end en mia. kroner, der skal igangsættes frem mod 2019.
Et af de tungere projekter i regnskabet er udbygning af Viborgvej, som byrådet har afsat 24,4 mio. kroner til i år, mens der i 2018 og 2019 er afsat henholdsvis 64,9 mio. og 75 mio. kroner.
I alt er der altså 164,3 mio. kroner, som anlægsentreprenørvirksomheden Barslund A/S allerede har sikret sig sin andel af.
”Vi er ved at lave et kryds på strækningen, og det forløber fint med den opgave. Vores hovedkontor i Jylland ligger i Aarhus, så vi følger godt med i, hvilke projekter der bliver udbudt her. Det er jo dejligt, når der sker noget, og området omkring Aarhus og København er jo de to primære vækstcentre i øjeblikket, men ellers kører vi over hele landet” siger Thomas Barslund, adm. direktør i Barslund.
Komplicerede adgangsforhold
Bruttorammen på den mia. kroner, som anlægsprogrammet udgør for 2016 til 2019 er inklusiv overførsler fra 2015.
Cirka en tredjedel af investeringerne, nemlig 323,2 mio. kroner forventes at ligge allerede i 2016.
Ud over Viborgvej, står Ringgaden også til en udbygning for i alt 45,9 mio. kroner. Det drejer sig blandt andet om at styrke Ringgadeforbindelsen, så presset på Midtbyen lettes. Derudover drejer det sig om en udvidelse af Søndre Ringgade til fire spor for at forbedre kapaciteten på Ringgaden, så der sikres en bedre sammenhæng mellem byen og havnearealerne. Denne del er under igangsætning fra kommunens side.
”Den del er mere kompliceret på grund af adgangsforholdene til naboerne, og så ligger der også et kompliceret kryds på den del af strækningen. Her arbejder vi på en indstilling om at gennemføre en mindre del af projektet, mens vi udskyder den mere komplicerede del”, siger Hans V. Tausen, civilingeniør i Aarhus Kommune”, Hans V. Tausen, civilingeniør i Aarhus Kommune.
Ingen anlægsfest
De tungeste poster i anlægsbudgettet er fortsat Letbanen, som der foreløbigt er afsat 127 mio. kroner til i 2018 og 34,4 mio. kroner i 2019. Herudover er der supercykelstierne mellem midtbyen, Lisbjerg og Skejby, som er i gang, og som der er afsat 36,5 mio. kroner til i 2016.
På Viborgvej, hvor Barslund lige nu er ved at udbygge krydset ved Anelystvej, er entreprenørfirmaet Dan Jord A/S også ved at færdiggøre et andet kryds, mens en rundkørsel inden for de kommende uger skulle være klar til at blive sendt i udbud.
Endelig skal Viborgvej også udvides til fire spor, og her står Barslund også klar med kuglerammen for at byde ind på den opgave.
”Vi regner og byder på alt, hvad vi kan komme i nærheden af. Det er jo altid dejligt, når der sker noget, men nogen guldregn er det ikke, og vi er langt til overophedning. Set i lyset af, at der er en del større anlægsprojekter rundt omkring i landet som eksempelvis nogle af de store motorvejsprojekter, der bliver færdige i år, så havde to mia. kroner helt klart varmet mere. Det er altid positivt, når der sker noget, men nogen anlægsfest er det ikke”, siger Thomas Barslund.
20/4-16 kl. 13:59: Nyt billede er tilføjet