Vejbranchen bremses af politisk nøl
Frustrationen breder sig i vejbranchen, som venter på politisk vilje til at finansiere fire allerede vedtagne motorvejsprojekter
2
Billeder
Lemminkäinens entreprenørmaskiner er nogle af dem, som risikerer at komme til at stå stille, når det sidste store statslige vejprojekt, forbindelsen over Roskilde Fjord ved Frederikssund, slutter om tre år. Regeringen tøver nemlig med at skaffe midler til fire andre allerede vedtagne motorvejsprojekter. (Arkivfoto)
Dermed har vejbranchen kun et enkelt projekt i sigte tilbage til udførelse for staten efter 2018, nemlig udbygningen af Kalundborgmotorvejen, som ventes færdig i 2019. Det kan tvinge vejbranchen til at skære ned på bemandingen, og det skaber stor frustration hos brancheorganisationen Asfaltindustrien.
”Der ligger en del VVM-godkendte vejprojekter, som også er vedtaget, men som ikke er sat i gang, angiveligt fordi der ikke er penge til dem. Men i Infrastrukturfonden ligger der rigtig mange penge, som bare hober sig op, og samtidig kommer der endda penge tilbage fra Silkeborgmotorvejen, som bliver billigere end ventet. Det kan tvinge branchen til at fyre folk, hvis ikke der kommer gang i projekterne, og så bliver det rigtig svært at få ekspertisen ind i virksomhederne igen, når de afskedigede folk først har fundet andet arbejde. Det kan ende med at blive rigtig dyrt for branchen”, siger adm. direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl.
Syv statsveje bliver færdige i 2016
- Tilslutningsanlæg 50 på E20, syd om Odense
- Silkeborgmotorvejen, strækningen Funder-Hårup
- Rundkørselsforhold ved Viborg
- Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurslandsmotorvejen
- Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Limfjordsforbindelse
- Næstved Omfartsvej
- Helsingørmotorvejen, 1. etape Øverødvej-Hørsholm S
- Tilslutningsanlæg 50 på E20, syd om Odense
- Silkeborgmotorvejen, strækningen Funder-Hårup
- Rundkørselsforhold ved Viborg
- Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurslandsmotorvejen
- Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Limfjordsforbindelse
- Næstved Omfartsvej
- Helsingørmotorvejen, 1. etape Øverødvej-Hørsholm S
Fire vedtagne anlægslove
Samtidig med udløbet af de i alt 13 statslige projekter i 2019 ligger der fire vedtagne anlægslove om motorvejsstrækninger på i alt 64 km, som kun venter på politisk beslutning om finansiering.
Hos asfaltproducenten og infrastrukturentreprenøren Lemminkäinen har man omkring 80 procent af sin aktivitet i Jylland, men ingen af vedtagne strækninger ligger her. Samtidig er fire ud af de syv projekter, som afsluttes på statsvejene i år i netop Jylland, hvor Lemminkäinen primært opererer.
”De fire projekter, som ligger og venter, er nogle meget relevante projekter at få i gang, specielt når de er så langt i processen. Det arbejde, som venter på Sjælland, er vi meget interesserede i, men også på Fyn kan vi operere. Derudover er en udvidelse af E45 fra Randers og hele vejen til Vejle meget væsentlig at få i gang. Der er virkelig pres på strækningen her hver dag, så den bør komme i gang hurtigst muligt og helst inden 2020”, siger Claus Terkildsen, direktør i Lemminkäinen, til Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Seks mia. i Infrastrukturfonden
Ifølge et svar fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) fra 7. december 2015, ligger der lige nu cirka én mia. kroner i tilbageløbne midler i Infrastrukturfonden. Derudover forventes det, at der frem mod 2020 vil være tilbageførsler til Infrastrukturfonden på i alt cirka seks mia. kroner, som blandt andet er øremærket til investeringer i nye vejprojekter.
Et af de fire projekter, som venter på politisk beslutning om finansiering, er den 24 km lange anden og tredje etape på E20, Vestfyn, som Vejdirektoratet i 2010 estimerede til at koste 2,8 mia. kroner. Dermed burde finansieringen ifølge Claus Therkildsen være på plads til i hvert fald en del af projekterne.
”Regeringen er alt for længe om at komme med et udspil om, hvad der skal ske på vejområdet. Det er en reel udfordring for os, hvis der ikke bliver sat gang i nogen nye projekter. Asfalt er vores kerneområde, og det koster rigtig mange penge for os, når vi kører op og ned i kapacitet. Derfor er det et stort problem for os, hvis der ikke kommer nye projekter”, siger Claus Terkildsen.
Fire statsveje venter på finansiering
- Frederikssundsmotorvejen, 3. og 4. etape, 25 km
- Vestfyn, E20 2. og 3. etape, Nørre Åby - Gribsvad og Gribsvad - Odense Vest, 24 km
- E20, syd om Odense, 13 km
- E47, Helsingørmotorvejen, 2. etape, Hørsholm C - Hørsholm S, 2 km
- Frederikssundsmotorvejen, 3. og 4. etape, 25 km
- Vestfyn, E20 2. og 3. etape, Nørre Åby - Gribsvad og Gribsvad - Odense Vest, 24 km
- E20, syd om Odense, 13 km
- E47, Helsingørmotorvejen, 2. etape, Hørsholm C - Hørsholm S, 2 km