Tænketank: Motorveje skaber ikke vækst i befolkningen
Ny analyse fra Kraka viser, at udbygningen af det danske motorvejsnet ikke har skabt befolkningstilvækst i de kommuner, som ligger i nærheden af motorvejen
Motorveje skaber ikke vækst i de kommuner, der ligger i nærheden af motorvejen, viser ny analyse fra tænketanken Kraka. Men mange virksomheder etablerer sig langs motorvejene og dermed skaber de udvikling, påpeger Dansk Byggeri. (Foto: Ulrik Samsøe Figen)
Det fremhæves ellers ofte i debatten om, hvordan man skaber vækst i hele Danmark, at bedre adgang til motorvejsnettet, kan øge væksten i yderområderne. Men en ny analyse fra tænketanken Kraka tager nu livtag med den forestilling.
Tænketanken har set nærmere på, hvad udbygningen af det danske motorvejsnet fra 1950’erne og frem har betydet for befolkningsvækst i områderne uden for de store byer, og kan konkludere, at motorveje ikke har skabt større vækst i befolkningen fra 1950-2000 i de kommuner, der ligger i nærheden af motorvejen. Analysen omfatter kun landkommuner - i analysen defineret som kommuner, der ikke indeholder en af de 10 største byer i 1950 eller ligger i Hovedstadsregionen.
”Der kan være mange grunde til at anlægge en motorvej, men man skal ikke gøre det for at få befolkningstilvækst”, siger Nicolai Kaarsen, økonom i Kraka.
Han påpeger dog, at der kan være en række andre grunde til at anlægge motorveje end vækst i befolkningen.
”Motorveje formindsker rejsetiden for brugerne, der kan være produktivitetsmæssige gevinster og folk får lettere adgang til forretninger og uddannelsesinstitutioner, så der er en lang række positive gevinster ved motorveje. De skal så holdes op mod omkostningerne”, siger Nicolai Kaarsen.
Forskning i effekter af motorveje
Kraka er ikke de eneste, der har forsket i motorvejes effekt på økonomiske forhold.
En række studier undersøger konsekvenserne af motorveje i amerikanske byområder - såkaldte metropolitan areas.
Makkerparret Duranton og Turner konkluderer i 2012, at når en by forbindes til motorvejsnettet, øges befolkningsvæksten. De finder desuden, at udflytningen fra centrum til forstæderne øges. Disse resultater gælder imidlertid for amerikanske storbyområder, som ikke er væsentlig større end danske landområder og købstæder.
Forskerne Chandra og Thompson undersøger i 2000 konsekvenserne af udbygningen af motorvejsnettet i landområder i USA. De finder en positiv lokal effekt på indtjening, særligt inden for detailhandel. Til gengæld er der en negativ effekt på områder, som er lidt længere væk fra motorvejen. Samlet set er effekten på større regioner nul.
Studier af effekterne af transportinfrastruktur i udviklingslande finder ikke entydige resultater.
Kilde: Kraka
Kraka er ikke de eneste, der har forsket i motorvejes effekt på økonomiske forhold.
En række studier undersøger konsekvenserne af motorveje i amerikanske byområder - såkaldte metropolitan areas.
Makkerparret Duranton og Turner konkluderer i 2012, at når en by forbindes til motorvejsnettet, øges befolkningsvæksten. De finder desuden, at udflytningen fra centrum til forstæderne øges. Disse resultater gælder imidlertid for amerikanske storbyområder, som ikke er væsentlig større end danske landområder og købstæder.
Forskerne Chandra og Thompson undersøger i 2000 konsekvenserne af udbygningen af motorvejsnettet i landområder i USA. De finder en positiv lokal effekt på indtjening, særligt inden for detailhandel. Til gengæld er der en negativ effekt på områder, som er lidt længere væk fra motorvejen. Samlet set er effekten på større regioner nul.
Studier af effekterne af transportinfrastruktur i udviklingslande finder ikke entydige resultater.
Kilde: Kraka
Virksomheder langs vejen
Konklusionen stemmer overens med et studie fra USA, som undersøger effekterne af motorveje på beskæftigelse i landområderne. Anden forskning tyder på, at motorveje har en positiv effekt på befolkningsvækst i byer, men det gælder kun byer, som er noget større end den gennemsnitlige danske købstad.
Hos Dansk Byggeri kalder branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, undersøgelsen for vigtig.
”Det er vigtigt med de rette investeringer i den rette infrastruktur. Men det er vigtigt, at man ikke blot ser på befolkningstilvækst, når man planlægger infrastruktur. Der er flere væsentlige ting, at tage med i overvejelserne. Eksempelvis etablerer virksomhederne sig langs motorvejen, folk kan med motorveje bo længere fra deres arbejde og på den måde skaber de en udvikling”, siger han.
Motorveje er vækstdriver
Resultatet af Krakas analyse kommer bag på Helle Michelsen, sekretariatschef i Dansk Vejforening.
”At udvikle vejsektoren er netop en del af at udvikle samfundet i al almindelighed. Flere samfundsøkonomiske analyser viser vækstpotentialer ved at investere i veje, og dette bør have en naturlig positiv indflydelse på befolkningstallet i yderområderne, når der anlægges motorveje. Det er vores overbevisning, at styrkes infrastrukturen i lokalsamfundene, herunder også motorvejene mellem byerne og landområderne, øges væksten, og hermed vil befolkningstilvæksten med tiden også øges”, siger hun.
Også Landdistrikternes Fællesråd er skeptiske over for rapportens konklusioner, for ingen ville kunne sige noget kvalificeret om, hvordan det ville være gået, hvis der ikke var anlagt motorveje ud til nogle af yderområderne, mener formand Steffen Damsgaard.
”Både digital infrastruktur og infrastruktur spiller ind ligesom kommunernes tilbud generelt, men at konkludere, at motorveje er uden betydning, er en fejlslutning. Se blot på, hvor Danish Crown har placeret deres to store slagterier - Holsted og Horsens - og begge steder tæt på en motorvej. Det har også betydning for, hvor stort et opland man kan trække arbejdskraft fra. Motorveje er en væsentlig vækstdriver, og på den måde har de også betydning for befolkningsudviklingen”, siger han.