DAGENS LEDER: Fokus på pris og kvalitet øger konkurrencen
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Metodevalg, nye produkter eller andre faktorer drøftes oftest kun i det omfang, de har indflydelse på prisen. Det betyder, at dansk byggeri har svært ved at implementere nye produkter og nye metoder.
Derfor er det opløftende, at der alligevel af og til er fokus på produkterne og deres egenskaber.
Da der forleden blev uddelt klimapriser på Byggeri ’16 i Fredericia var det innovative byggeri i fokus. Her var det produkterne, deres egenskaber og folkene bag dem, der blev hædret. For en stund blev der talt varmt om produktegenskaber og byggeriets innovative styrke.
Men det bliver dagligdag igen. De nye produkter skal ud i den virkelige verden og klare sig i konkurrencen med de eksisterende, gennemprøvede og prisbillige produkter. Det kræver markedsføring og det kræver vilje til at prøve noget nyt. Og så kræver det tillid til, at de nye produkter gør det ligeså godt som de gamle og gerne lidt til i form af bedre produktegenskaber
Byggeriet er ikke en innovativ spydspids. Til gengæld tvinger det konstante fokus på prisen byggevareproducenterne til at frembringe produkter som kan stå distancen – både når det gælder pris og kvalitet.