BOGANMELDELSE: En spændende men rodet affære
Med ”Medfortæller” har Ask Agger begået en velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på deres fortællinger, strategier og produkter. Men den røde tråd mangler
Du får masser af mening og inspiration til at foretage dramatiske skift i din måde at fortælle historier på – ikke mindst i forhold til den generation, som i disse år indtager arbejdsmarkedet og på lidt længere sigt i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier og institutioner. Forfatteren kalder den Generation III.
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder, om at de bør købe dens produkter, og overbevise medarbejdere, om at strategien er rigtig. Han har også hjulpet politiske partier med at overbevise vælgere om, at de skal stemme på dem.
Ny generation vil involveres mere
Ifølge forfatteren er problemet med kommunikation ofte, at den er envejs og fortæller én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at Generation III ikke ønsker at blive talt til, men ønsker at være aktive medfortællere. Det stiller helt andre krav om involvering og afgivelse af styring, end kommunikationsfolk er vant til.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i begreber som Generation Y – ”why”- eller ”netværksgenerationen” født i 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne – og Generation Z – ”den digitalt indfødte generation” født i sidste halvdel af 1990’erne og begyndelsen af det nye årtusinde. Det er de to grupper, han samlet betegner som Generation III.
Generation I er i Ask Aggers kategorisering mennesker født før Anden Verdenskrig – mennesker er vokset op med totalitære fortællinger som Bibelen. Ask Aggers Generation II er mennesker født efter Anden Verdenskrig, som har oplevet globaliseringen og reklamernes indtog. Generation III stiller helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier og institutioner end deres forgængere. Det er den virkelighed, som virksomheder og andre samfundsaktører bør forholde sig til nu.
Mangler værktøjsdel
Jeg ledte længe efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier.
Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit, ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter og citater, uden at du på nogen måde får fornemmelsen af en klar linje. Det gør faktisk ikke noget, for jeg nød at læse det hele.
Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie og hvad der er det essentielle i en spændende kommunikation. I den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.
Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi, men forvent ikke en egentlig værktøjskasse. ”Medfortæller” indeholder ganske vist guides, til hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum. Men du kigger forgæves efter konkrete værktøjer og metoder. Til gengæld er der inspiration og motivation i endeløse baner i forhold til at gøre noget anderledes.
Min samlede vurdering er, at hvis du ikke allerede har en strategi for den kommende generation af kunder eller medarbejdere i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.
Ask Agger: Medfortæller, Gyldendal Business, 207 sider, 300 kroner, er udkommet
Bøger om ledelse til anmeldelse kan sendes til Deloitte Silkeborg, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg, att: Tobias Baldrian Madsen, eller tmadsen@deloitte.dk, hvis det er en e-bog
Artiklen er en del af temaet Boganmeldelser.