23948sdkhjf

Analyse: Femern-forbindelsens økonomi hænger fint sammen

Kortere tilbagebetalingstid og væsentligt større reserver som følge af entreprenørernes nye tilbud
Efter mange måneders venten og usikkerhed om Femern-projektets fremtid, fik transportpolitikerne i går en rigtig positiv besked af transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V): Projektets økonomi er bedre, end mange havde frygtet.

De økonomiske fremtidsudsigter fremgår af en finansiel analyse, som bygherren Femern A/S har gennemført.

Tilbagebetalingstiden bliver 36 år og dermed tre år kortere end vurderingen for et år siden. Samtidig er reserverne fordoblet. Ifølge analysen vil det samlede anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen ved en byggestart i 2018 bliver på 52,2 mia. kroner, hvoraf 7,3 mia. kroner er reserver.

De danske landanlæg er inklusiv reserver fortsat opgjort til 9,5 mia. kroner. Det vil sige, at det samlede anlægsbudget kommer til at lyde på 61,7 mia. kroner i 2015-priser.

Den nye finansielle analyse er baseret på de nye tilbud, som entreprenørkonsortierne i september afleverede på de fire store tunnelkontrakter. Tilbuddene er fortsat ikke offentligt kendt, men det kan på baggrund af analysen anslås, at konsortierne har skåret 6,5-7 mia. kroner af de tilbud, der blev afleveret i december 2014.

I analysen har man samtidig i forhold til forrige analyse reduceret den forventede EU-støtte betragteligt - fra 18 procent af kyst til kyst-anlægsbudgettet til 10 procent. Tilbagebetalingstiden er beregnet på baggrund af en realrente på tre procent.

Længere anlægsperiode

Det er ikke mindst beslutningen om en to år længere anlægsperiode, der har gjort det muligt for entreprenørerne at skære markant i deres tilbud.

Den udvidede anlægsperiode er en konsekvens af, at de de tyske landanlæg ikke som først forventet kan stå færdig i 2021 men først i 2024. Det skyldes, at man i stedet for at opgradere banestrækningen vælger at anlægge helt ny jernbane på en stor del af strækningen fra tunnelen til Lübeck.

Femern A/S har i foråret 2015 gennemført en ny dialogrunde med tilbudsgiverne for at identificere besparelser ved at forlænge anlægsperioden fra 6½ til 8½ år. Ifølge analysen betyder den længere anlægsperiode mulighed for et reduceret produktionsapparat, mere fleksibel planlægning og mindre risiko for forsinkelser og dagbøder. Dialogrunden har også givet anledning til fornyet granskning af risikofordeling mellem bygherre og entreprenører samt en kritisk gennemgang af alle tekniske krav.

”Vi har i dialogrunden oplevet både vilje og imødekommenhed og en meget konstruktiv tilgang til at finde løsninger. Ikke mindst den forlængede anlægsperiode har haft stor betydning og har ført til markant lavere priser”, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør i Femern A/S.

Ifølge den finansielle analyse forudsætter regnestykket, at ”de bedste tilbud accepteres” og at der kan indgås kontrakter inden vedståelsesperioden udløber 15. maj i år.

Tysk usikkerhed

Femern-projektets væsentligste usikkerhed synes at være den tyske myndighedsgodkendelse.

Transportministeriet i Slesvig-Holsten vurderer, at den tyske godkendelse vil kunne forventes i 2017. Godkendelsen vil uden tvivl blive prøvet ved domstolene. I den forbindelse er det afgørende, om en domstolsprøvelse får opsættende virkning. Det vil i givet fald udskyde godkendelsen i sandsynligvis et par år.

I den finansielle analyse opererer Femern A/S derfor med to scenarier for byggestart. Med en tysk godkendelse i 2017 og ingen opsættende virkning af efterfølgende retssag kan man have byggestart primo 2018 og åbning medio 2026. Det andet scenarie siger byggestart i 2020 og åbning i 2028.

Analysen er kvalitetskontrolleret af både Transport- og Bygningsministeriet og Finansministeriet. Bidrag fra eksterne vurderinger fra Cowi og Ernest & Young er indarbejdet.

Anlægsbudget og reserver i 2015-priser
Mia. kroner
Kyst til kyst-forbindelsen Februar 2015 Februar 2016
- Basisbudget 51,4 44,9
- Reserver 3,7 7,3
I alt 55,1 52,2
Danske landanlæg
- Basisbudget 7,3 7,3
- Reserver 2,2 2,2
I alt 9,5 9,5
Tilbagebetalingstid 39 år 36 år

Kilde: Finansiel analyse, februar 2016
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126