23948sdkhjf

Internationalt team sætter Aarhus Letbane på skinner

45 år efter den sidste sporvogn kørte i remisen, anlægges de første skinner til letbanen i det centrale Aarhus. Projektet er nummer fire over de 10 største bygge- og anlægsprojekter i 2015
Aarhus Letbane skriver historie i disse dage. Godt 45 år efter de gule sporvogne kørte deres sidste tur i byen, støbes der nu spor i det centrale Aarhus til sporvognens moderne afløser: letbanen.

Ifølge letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj, er det en milepæl, der gør det nemmere for aarhusianerne at se, hvad de kan glæde sig til, når togene begynder at køre i 2017; nemlig et moderne, komfortabelt og miljøvenligt transportmiddel, der forbedrer forholdene for byens pendlere.

”Samtidig viser de nye spor, hvordan en letbane kan skabe nye byrum og dele pladsen med de øvrige trafikanter på en måde, der skaber ny dynamik i bybilledet og trafikafviklingen”, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Selve arbejdet med at anlægge skinner, kørestrøm og letbanetog udføres af et konsortium bestående af de italienske firmaer, Ansaldo STS og GCF samt tysk/schweiziske Stadler, som vandt den milliardstore opgave tilbage i august 2014.

Åbner først i centrum

Kontrakten med Asal Consortium omfatter også etablering af et cirka 7.000 kvm stort kontrolcenter, som opføres af Gråkjær i samarbejde med OBH-Gruppen og GPP Arkitekter.

Byggeriet sydvest for Ringgadebroen ved banegraven startede op lige før årsskiftet, og bygningen er nu lukket.

”De er i gang med apteringen dernede, og i løbet af foråret bliver selve byggeriet færdiggjort, så vi til sommer står med en færdig bygning. Herefter kommer indretningen med al den elektronik, som udgør hele hjernen i togsystemet”, fortæller anlægschef Jørgen Hansen.

Der er allerede lagt skinner fra Universitetshospitalet i Skejby over Lisbjerg og frem til Lystrup. Nu er turen altså kommet til det centrale Aarhus – i første omgang Nørrebrogade, på strækningen fra Knudrisgade til Nørre Boulevard.

Herfra fortsætter arbejdet videre nordpå til Skejby via Randersvej, Nehrus Allé og Olof Palmes Allé. Senere i år følger strækningen langs den nye havnefront.

Den nye strækning fra Aarhus H til Lystrup består af 12 km nye letbanespor med 18 standsningssteder. Hertil kommer Grenaabanens og Odderbanens i alt 33 standsningssteder. Går alt efter planen, begynder letbanen at køre i det centrale Aarhus i maj 2017, mens de ydre strækninger kobles på i oktober måned samme år.

Det koster cirka 3,5 mia. kroner at anlægge første etape af Aarhus Letbane. Asal Consortiums samlede kontrakt løber op i cirka 2,2 mia. kroner. De 1,3 mia. kroner er den anslåede værdi af transportpakken eksklusiv levering af togsæt.

Aarhus Letbane
Aarhus Letbane - Transportpakken
Projekttype: Anlægsarbejde
Byggesum: 1,3 mia. kroner. (anslået)
Bygherre: Aarhus Letbane I/S
Bygherrerådgiver: Cowi A/S
Totalentreprenør: Asal Consortium
Skitseprojekt: Cowi A/S
Landskabsarkitekt: Preben Skaarup Landskab
Teknisk rådgiver: ÅF - Hansen & Henneberg A/S
Teknisk rådgiver: Niras A/S
Rådgiver: Knud Holscher Design ApS
Rådgiver: Punj Lloyd Ltd
Start: Juni 2015
Slut: Oktober 2017


De 10 største byggerier i 2015
I samarbejde med Byggefakta sætter Licitationen - Byggeriets Dagblad og Building Supply i disse uger fokus på de 10 største igangsatte byggerier i 2015.
Projekt By Mio. kr. Afsluttes
4 Aarhus Letbane Aarhus 1.300 Juni 2018
5 DNU - Psykiatrisk Center Skejby 1.300 Januar 2019
6 DNV Gødstrup Herning 1.260 Juli 2018
7 Metro Nordhavn Nordhavn 1.200 Oktober 2019
8 Frederiks Plads, Aarhus Aarhus 900 November 2017
9 Fabrik hos Novo Nordisk Hillerød 650 Oktober 2019
10 Etablering af kabel Thisted 600 August 2018

Artiklen er en del af temaet De største byggerier i 2015.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094