23948sdkhjf

Entreprenører støber 17 meter under jorden

Cityringens udvidelse til Orientkaj går både over og under jorden. Den første bundplade til stationsboksen ved Nordhavn Station er støbt. Byggeriet er nummer syv over de 10 største bygge- og anlægsprojekter i 2015
I slutningen af januar nåede entreprenørerne lidt af en milepæl, da den første bundplade i stationsboksen under Nordhavn Station kom på plads.

Støbningen i den 17 meter dybe byggegrube startede klokken syv om morgenen, og 12 timer senere var den 1,8 meter tykke plade færdig:

”Dét, at vi er begyndt at anlægge stationsboksen, er også startskuddet til, at vi så småt kan begynde at samle Tunnelboremaskine 1 (TBM1). Fra midten af marts til maj installerer vi TBM1, hvorefter vi starter med at bore. Inden da støber vi – i løbet af marts – bundplader og vægge til stationsboksen”, fortæller ingeniør Anna Alberg fra Züblin, der udfører projektet i konsortium med Hochtief.

Der er anvendt 675 kbm beton og 120 tons armering til støbningen af den første bundplade.

To stationer kan blive til flere

Züblin og Hochtief vandt entreprisen (CRNH 1+2) på den underjordiske metrostation samt en 1.800 meter lang tunnelbane under Sortedams Sø tilbage i juni 2014.

Konsortiet løb også med kontrakten, da Metroselskabet i oktober 2015 afholdt licitation på anden del af Nordhavnsmetroen – en cirka 300 meter lang højbane inklusiv højbanestationen Orientkaj (CRNH 3).

Ansaldo STS skal levere de tekniske installationer, som de også har gjort for den eksisterende metro.

Går alt efter planen, kan københavnerne i slutningen af 2019 tage metroen fra Sortedams Sø til den nye bydel i Nordhavn.

Metrolinjen bliver etableret som en afgrening af Cityringen mellem Østerport og Trianglen. I første omgang etableres stationerne Nordhavn og Orientkaj. I takt med udbygningen af Nordhavnen er det muligt, at linjen udbygges med yderligere stationer. Udbudsprojektet er udført af Rambøll og Arup i joint venture med arkitektfirmaet Cobe som underrådgiver. Projekteringen udføres af entreprenørkonsortiets egen designafdeling i samarbejde med Hansen & Henneberg (Installationer), Cowi (grundvand) og EKJ (VC3 checker).

Metro Nordhavn CRNH 1+2
Projekttype: Anlægsarbejde
Byggesum: 1,2 mia. kroner
Bygherre: Metroselskabet I/S
Bygherrerådgiver: Rambøll Arup Joint Venture
Skitseprojekt: Cobe A/S
Totalentreprenør: MetNord JV I/S
Stadie: Udgravning, spunsning
Start: Januar 2015
Slut: Oktober 2019
Adresse: Sundkrogsgade 16, Københavns Nordhavn


De 10 største byggerier i 2015
I samarbejde med Byggefakta sætter Licitationen - Byggeriets Dagblad og Building Supply i disse uger fokus på de 10 største igangsatte byggerier i 2015.
Projekt By Mio. kr. Afsluttes
7 Metro Nordhavn Nordhavn 1.200 Oktober 2019
8 Frederiks Plads, Aarhus Aarhus 900 November 2017
9 Fabrik hos Novo Nordisk Hillerød 650 Oktober 2019
10 Etablering af kabel Thisted 600 August 2018

Artiklen er en del af temaet De største byggerier i 2015.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141