23948sdkhjf

BOGANMELDELSE: Tidkrævende men tankevækkende bog om udvikling

Bliver alle de løsninger, din virksomhed udvikler, til bragende successer. Eller er der – som i de fleste virksomheder – langt imellem de vellykkede?
Lad mig sige det med det samme: Du skal have tid til at læse denne bog. Jeg var faktisk nødt til at læse den to gange, da jeg efter første gang havde en underlig fornemmelse af at være irriteret og betaget på samme tid.

Der var virkelig noget substans i den, men samtidig var jeg flere gange ved at falde i søvn over de mange henvisninger til kendte modeller igennem hele bogen.

Jeg var nødt til at læse den langsommere og reflektere mere over substansen – og derved understreger forfatteren Steinar Valade-Amland tavst sin hovedpointe: Der er alt for lidt tid og rum til refleksion i nutidens organisationer.

Der er passager i bogen, hvor jeg slet ikke kunne slippe den igen. Men hvis du er kyndig indenfor udviklingsmodeller og innovation, så er bogens foreslåede model og gennemgang af samme virkelig ikke særlig interessant.

Mangler den røde tråd

Forfatteren har opbygget bogen i fem afsnit, hvor jeg dog savner en klar rød tråd.

Første del beskæftiger sig med grundlæggende innovationsbegreber, forskningsresultater om kreativitet og en refleksion over måden, hvorpå problemer løses i dag. Ikke noget nyt under solen, men en rigtig fin opvarmning.

Anden del er virkelig et fængende kapitel og noget, som de fleste vil kunne finde inspiration i – nemlig måden hvorpå der tages beslutninger i virksomheder og offentlige institutioner.

Her gør Steinar Valade-Amland op med den arketypiske leder, som skal være handlekraftig, hvilket alt for ofte ender med, at man går i den forkerte retning.

Man vinder ikke mange point ved at være reflekteret og bruge energi på at definere, om vi rent faktisk forstår de udfordringer, som vi forsøger at løse.

”Klar-fyr-sigt” er ofte den typiske ledelsesstil. Forfatteren indleder derefter en længere udredning, om hvad der styrer vores refleksion. Den er blandt de passager, hvor du – hvis du har lidt for travlt – ikke fanger budskaberne. Gå tilbage og læs det igen. Det giver rigtig god mening at tænke over, hvis du gerne vil sammensætte dit team på den bedste måde.

Tredje del handler om framing og reframing, der dybest set forklarer, hvordan du forstår det problem, som du står overfor at løse. En hovedpointe i bogen er netop, at alt for mange løsninger bliver udviklet med den forkerte problemformulering og derfor ikke bliver særlig gode.

Kapitlet handler om hvordan du kan udfordre problemstillingen, finde nye vinkler og omformulere dit problem til ”hovedproblemet”.

Fjerde del er en gennemgang af innoliteracy-modellen, som er en sammenskrivning af primært Coopers Stagegate-model og Ideos designmodel.

Her er ikke meget nyt at hente, da mange har arbejdet med dette fra andre vinkler før. Forfatteren bemærker ligeledes, at mange virksomheder sikkert allerede arbejder efter en lignende proces.

Set fra denne anmelders synsvinkel mangler der ”hands-on” viden, om hvad denne model bidrager med, hvis en virksomhedsleder vælger at implementere den.

Femte del starter med en diskussion af risici, og hvordan de håndteres i de fleste organisationer. Budskabet er, at man skal være mere bevidst om, at omkostningen ved at udvikle noget nyt er, at man må påtage sig risici, og at alt for mange virksomheder har svært ved dette.

En bog til at elske eller hade

Der er ikke nogen tvivl om, at hvis du har en baggrund i innovationsmiljøer, så vil du komme til at hade og elske denne bog. Du vil hade den, fordi der er alt for meget gammel viden, som optager rigtig meget plads, og du vil elske den for forfatterens meget fine refleksion over de udfordringer, som vi til daglig slås med.

Bogen er et godt supplement i forhold til til at perspektivere emnet, men absolut ikke en begynderbog. Dertil er der for mange indforståede meninger og holdninger.

Bogens slutfacit – valget af modellen Innoliteracy – vil jeg tro bliver glemt meget hurtigt. Det gør forfatterens mange gode pointer om innovationskompetence til gengæld ikke. De bygger tydeligvis på mange års erfaring og indsigt.

Steinar Valade-Amland: Innoliteracy, Dføf Forlag, 156 sider, 295 kroner. Er udkommet

Bøger om ledelse til anmeldelse kan sendes til Deloitte Silkeborg, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg, att: Tobias Baldrian Madsen, eller tmadsen@deloitte.dk, hvis det er en e-bog

Artiklen er en del af temaet Boganmeldelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.169