Forsinkede anlægsprojekter skal være fortid i København
Hvert sjette anlægsprojekt i København er forsinket. For at stramme op er der sat gang i en proces med flere trin, og et af punkterne er på dagsordenen i dag
Der skal strammes op, mener De Radikale i København, der peger på dårlig planlægning som årsagen.
”Der er alt, alt for mange forsinkelser. Det koster millioner at blive så forsinkede hele tiden, det generer borgerne, som bor i konstant byggerod, og det forringer servicen fra kommunen, da offentlige tilbud ikke står færdige til tiden. Og det er planlægningen, det er galt med. Når man i teknik- og miljøforvaltningen siger, at man kan lave en ny cykelbane på 29 måneder, og det så tager næsten dobbelt så lang tid, så har man virkelig ramt ved siden af. Derfor skal der langt mere fokus på at stramme op på planlægningen af anlægsprojekter i forvaltningerne, så der både kan gives et mere realistisk sluttidspunkt samt opnås en kortere anlægstid”, siger Tommy Petersen, medlem af Økonomiudvalget for Radikale Venstre.
Proces er i gang
En proces, der er sat gang i, understreger Rasmus Brandt Lassen, byggechef i Byggeri København.
”Vi er fuldstændig klar over, at der skal strammes op. Derfor er vi i gang med en proces med flere skridt”, fortæller han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han oplyser, at det i Borgerrepræsentationen tilbage i august 2015 blev besluttet, at der sættes penge af til nærmere undersøgelser om for eksempel forurening og andet, inden projekter bliver endeligt politisk godkendt, og at der er indført en anlægsplan, hvor forvaltninger skal melde kvadratmeterbehov ind, så der bedre kan koordineres på tværs.
Er der eksempelvis både behov for en ny skole og idrætsfaciliteter, så giver det mulighed for at tænke projekterne sammen frem for både at bygge en hal og en skole med gymnastiksal.
Byggebranchen skal ind over
Et nyt punkt er desuden på dagsordenen i dag. Det gælder en partnerskabsaftale, som skal styrke samarbejdet omkring byggeprojekterne på tværs internt i kommunen.
”Det er det, jeg tror, virkelig vil batte noget”, siger Tommy Petersen.
”Det, der foreslås er, at der helt fra starten laves et team med repræsentanter fra den relevante forvaltning og Byggeri København, som sammen designer projektet”, forklarer han.
Fejlen har tidligere været, at der ude i de enkelte forvaltninger, som planlægger projekterne, ikke har været tilstrækkelig byggeteknisk ekspertise, og at estimater og detaljer derfor ikke har været tilstrækkeligt gennemarbejdede. Man har måske overset fredningsbestemmelser eller andet, som har betydning for udførelsen, fremhæver han.
Næste trin
Ved at lave teamkombinationen får man i højere grad både byggeteknisk og områdefaglige eksperter ind over, og forventningen er, at det vil betyde, at man fremover bedre vil kunne overholde både tid og pris, lyder det.
Det næste trin, der arbejder med er, hvordan kommunen styrker samarbejdet med byggebranchen, supplerer Rasmus Brandt Lassen.
”Det er især relevant i forhold til at lave realistiske tidsplaner”, fortæller Tommy Petersen.
Læs også: " Entreprenør tager imod initiativer i København med kyshånd ".