23948sdkhjf

Seks kystbyer løfter kvaliteten

Blandt 33 ansøgninger er seks kystbyer blevet udvalgt til at få et løft. De udvalgte projekter gennemføres med støtte fra Realdanias kampagne ”Stedet tæller”
Danmark er ét af de lande i Europa, der råder over mest kyst per indbygger. Og netop kysten, stranden og havet er et af de danske yderområders stærkeste turismepotentialer - alligevel kan man flere steder i Danmark opleve kystbyer, der er nedslidte og mangler forbindelse mellem by og hav.

Til gengæld viser erfaringer fra blandt andet Løkken og Marielyst, at kvaliteten i kystbyernes fysiske miljø styrkes markant, når arkitektoniske indgreb sker i samspil med kommunale strategier.

Det er baggrunden for, at Realdania i sommer inviterede kystbyer i yderområderne til at søge om støtte til projekter, der gør netop dét.

Og nu har Realdania udvalgt seks projektidéer blandt 33 ansøgninger, der hver især skal løfte kvaliteten i en dansk kystby. Målet er at styrke turismen og samtidig gøre kystbyerne bedre at bo i året rundt.

”De mange gode ansøgninger viser, at der er et stort turismepotentiale i de danske kystbyer. Vores erfaring fra andre projekter viser, at man kan lykkes med at skabe den kvalitet, som efterspørges af turisterne, hvis man går til opgaven med en strategisk tilgang, vilje til samarbejde og blik for, hvad det særlige ved lokalområdet”, siger Stine Lea Jacobi, programchef i Realdania i en pressemeddelelse.

Budget på 12,5 mio. kroner

Initiativet er en del af Realdanias kampagne ”Stedet Tæller”, og i alt er der afsat 12,5 mio. kroner til at føre de seks kystbyprojekter ud i livet.

Projekterne dækker blandt andet over nye mødesteder og oplevelsesrum samt omdannelse af af en bygning til nye formål og er blevet udvalgt med hjælp fra et eksternt og fagligt rådgiverpanel bestående af Henrik Halkier, professor i regional- og turismestudier ved Aalborg Universitet, Ellen Braae, professor i landskabsarkitektur og planlægning ved Københavns Universitet, Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme samt Lars Enevold Pedersen, direktør i VisitNordjylland.

jsk

Projekterne
Henne Strand: De fysiske rammer skal opgraderes, og nye mødesteder og oplevelsesrum skal udvikles. Det eksisterende Bytorvet skal forbedres, en ny strandplads etableres, og der skal skabes en klar forbindelse mellem de to.
Klintholm Havn: Klintholm Havn skal koble en aktiv industrihavn med en attraktiv kystturismeby. Målet er at skabe en autentisk turistdestination, hvor byrum og forbindelser opgraderes og gentænkes. Projektet omfatter tre havnebyrum, en ny og særlig havnetrappe samt en stiforbindelse mellem havnen, byen og mosen.
Klitmøller: Ny Foreningsvej skal understøtte en ny gade-, lege- og bevægelseskultur i Klitmøller. Målet er at åbne og tilgængeliggøre Klitmøller, binde byen bedre sammen og understøtte en aktiv livsstil hos borgere og turister.
Sjællands Odde Havneby: Værdige rammer for et aktivt lokalsamfund skal skabes i byens funktionstømte auktionshal.
Søndervig: Byens historiske centrum skal revitaliseres gennem et identitetsskabende strandingskoncept og et naturligt mødested for borgere og turister. Idéen omfatter kunstneriske greb, siddepladser og læskærme, som kan indbyde til at slå sig ned.
Øster Hurup: Projektet skal binde by, strand og havn sammen via et samlet arkitektonisk hovedgreb med tre byrum og nye forbindelser. Projektet realiserer en helhedsplan for Øster Hurup og omfatter blandt andet en ny promenade, der bliver rygrad mellem bymidte, strand og havn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.643