Kattegat-analyse deler vandene
Regeringen vil ikke gå videre med planerne om en fast forbindelse over Kattegat - Kattegatkomiteen mener imidlertid, at den længe ventede analyse bygger på urealistisk lave forventninger til trafikvækst
Det fastslår en længe ventet analyse af økonomien i en bro over Kattegat.
Det fremgår, at anlægsomkostningerne anslås til knap 118 mia. kroner, hvoraf cirka 95 mia. kroner går til kyst-til-kystforbindelsen og cirka 23 mia. kroner til landanlæg.
Regeringen vil derfor ikke gå videre med planerne om en fast Kattegat-forbindelse.
Det oplyser transportminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.
Tilhængerne af en Kattegat-forbindelse mener imidlertid ikke, at arbejdet med Kattegatanalysen er afsluttet. De mener, at rapportens hovedscenarie bygger på urealistisk lave antagelser om fremtidens trafikvækst samt at der ikke er lavet egentlige samfundsøkonomiske beregninger.
Behov for enorme tilskud
Resultater fra de trafikale beregninger viser ifølge analysen, at cirka 26.900 køretøjer og cirka 15.800 togpassagerer pr. hverdagsdøgn forventes at ville benytte en fast Kattegatforbindelse i 2030. Dette svarer til henholdsvis 12 mio. køretøjer og fem mio. togpassagerer om året.
Den finansielle analyse viser, at en fast Kattegatforbindelse ved en tilbagebetalingstid på 40 år og samme takstniveau som Storebæltsforbindelsen vil kræve et finansielt tilskud på godt 50 mia. kroner.
Det svarer til et gennemsnitligt årligt tilskud på 2,4 mia. kroner fra åbningsåret. Dertil kommer færre indtægter på Storebæltsforbindelse på cirka 1,8 mia. kroner årligt, idet 39 procent af vejtrafikken og 63 procent af togtrafikken på en fast Kattegatforbindelse forventes at komme fra Storebæltsforbindelsen.
Selv med mere optimistiske forudsætninger vil der være behov for et finansielt tilskud i milliardklassen.
Brug for nye beregninger
Regionsrådsformand i Region Midtjylland Bent Hansen noterer, at der i rapporten er en række positive tilkendegivelser omkring de samfundsøkonomiske effekter.
”Det kalder på, at man laver egentlige samfundsøkonomiske beregninger. Regeringen har hidtil ved andre projekter lagt stor vægt på, at der er en positiv samfundsøkonomi. Det er uheldigt, hvis Folketinget lægger en fast Kattegatforbindelse i mølposen på baggrund af urealistiske trafiktal. Kattegatkomitéen vil fortsætte sit arbejde med at belyse de økonomiske og samfundsmæssige perspektiver ved en fast Kattegatforbindelse”, siger Bent Hansen.
Taksten bør være højere
Formanden for Kattegatkomitéen, tidligere minister Jens Kampmann, siger, at de trafiktal, som Landstrafikmodellen, der er anvendt til at beregne trafikvækst, ”ikke kan genfindes i virkeligheden”.
I de finansielle beregninger er taksten på Kattegatforbindelsen sat til det samme som på Storebælt, og det giver selvfølgelig færre indtægter.
”Når forbindelsen er dobbelt så lang som Storebæltsforbindelsen, vil det også være rimeligt, at taksten er højere. Det er min overbevisning, at Kattegatforbindelsen vil kunne finansieres ved brugerbetaling og uden statslig tilskud”, siger Jens Kampmann.
Måske private investorer
Heller ikke FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, mener, at regeringen skal skrinlægge alle planer om en fast forbindelse over Kattegat.
Broen som vision bør fortsat indgå i planerne for Danmarks fremtidige infrastruktur, og et lovgrundlag for en Kattegatforbindelse vil være en del af denne proces. Det vil give private investorer et langt bedre grundlag for at regne ud, om det kan betale sig at investere i en Kattegatbro. Danske pensionsmidler investeres i dag i udenlandske infrastrukturprojekter, fordi der ikke er basis for det i Danmark. Her er et projekt, hvor vi kunne gribe tingene an på en ny måde,” siger adm. direktør i FRI, Henrik Garver.
Transport- og bygningsministeren oplyser, at han har indkaldt den politiske kontaktgruppe bestående af regionsrådsformænd, KKR-formænd og formanden for Kattegatkomiteen til en drøftelse af indholdet af analysen i begyndelsen af det nye år.
Fakta
Den faste Kattegatforbindelse, der indgår i den nye strategiske analyse, består af to broer. Én mellem Røsnæs og Samsø på 19 km og én mellem Samsø og Hov syd for Aarhus på 20 km. Til sammenligning er de to broanlæg på Storebælts-forbindelsen hver på knap 7 km.
På Samsø vil der skulle anlægges 7 km ny jernbane og en regionaltogstation samt 7 km motorvej inklusiv til- og frakørselsanlæg. På Sjælland omfatter landanlæggene en fuld udbygning af den nuværende rute 23 og en ny motorvejsstrækning på halvøen Røsnæs, samt anlæg af en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Lejre til Røsnæs. I Østjylland består vejanlægget af to nye vejstrækninger i form af en motorvej fra Hov til Høring sydvest for Aarhus samt en motorvej fra Hov til Horsens. For jernbanen anlægges en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Hov til Hasselager syd for Aarhus.
Kilde: Transport- og Bygningsministeriet.
Den faste Kattegatforbindelse, der indgår i den nye strategiske analyse, består af to broer. Én mellem Røsnæs og Samsø på 19 km og én mellem Samsø og Hov syd for Aarhus på 20 km. Til sammenligning er de to broanlæg på Storebælts-forbindelsen hver på knap 7 km.
På Samsø vil der skulle anlægges 7 km ny jernbane og en regionaltogstation samt 7 km motorvej inklusiv til- og frakørselsanlæg. På Sjælland omfatter landanlæggene en fuld udbygning af den nuværende rute 23 og en ny motorvejsstrækning på halvøen Røsnæs, samt anlæg af en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Lejre til Røsnæs. I Østjylland består vejanlægget af to nye vejstrækninger i form af en motorvej fra Hov til Høring sydvest for Aarhus samt en motorvej fra Hov til Horsens. For jernbanen anlægges en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Hov til Hasselager syd for Aarhus.
Kilde: Transport- og Bygningsministeriet.