Endelig Femern-godkendelse udskudt
En uafhængig såkaldt kvalitetssikring af projektets økonomi og risikofordeling er forsinket
Den endelige godkendelse af Femern-projektet er udskudt igen - og man når på grund af den tyske godkendelsesproces frem til i hvert fald 2017, før produktionen af tunnelelementer kan påbegyndes. (Illustration: Femern A/S)
Forligskredsen bag Femern-forbindelsen bestilte 21. oktober i år en ekstern kvalitetssikring af Femern-projektets anlægsrisici og reserver og gjorde samtidig klar til at kunne træffe den endelige beslutning om projektets gennemførelse inden jul. Det bliver ikke tilfældet.
Kvalitetssikringen, som gennemføres af Ernest & Young, er ikke færdig. Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) er derfor enedes med forligspartierne om, at et aftalt møde i denne uge aflyses.
”Når vi har resultatet af den igangsatte eksterne kvalitetssikring af reserver og risikofordeling, ved vi, hvor store reserver der bør være i Femern A/S’ anlægsbudget for sænketunnelprojektet. Herefter vil Femern A/S kunne færdiggøre beregningerne og opdatere den finansielle analyse. Femern A/S er klar med deres beregninger, men det giver ikke mening på nuværende tidspunkt at få en orientering om de finansielle beregninger, Femern A/S har foretaget, da vi stadig mangler resultatet af kvalitetssikringen af reserverne”, siger transportministeren i en pressemeddelelse.
Deadlines skal overholdes
Den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn er ærgerlig over, at det er nødvendigt at udskyde afgørelsen.
”Jeg har indskærpet overfor ministeren, at man skal være bedre til at overholde de deadlines, som vi giver hinanden. Men når vi mangler den second opinion, som vi selv har bestilt, er vi nødt til at vente, selv om jeg synes, det er træls. Jeg synes, vi skal have truffet den endelige beslutning så hurtigt som muligt, men beslutningen skal træffes på et ordentligt grundlag”, siger Rasmus Prehn.
Fordeling af risici
Kvalitetssikringen skal blandt andet klarlægge, hvilke risici, der pålægges entreprenørerne, og hvilke risici som Femern A/S hæfter for på vegne af staten.
Ifølge Transport- og Bygningsministeriet forventes resultatet af den eksterne kvalitetssikring at foreligge i januar 2016.
Inden forligspartierne kan træffe den endelige beslutning om Femern-projektet skal de ud over den opdaterede og kvalitetssikrede finansielle analyse, også have Femern A/S’ forslag til den videre proces. Det springende punkt er, hvordan man fastholder tilbuddene fra entreprenørkonsortierne på de fire store tunnelentrepriser.
Vedståelsesfristen udløber 15. maj 2016, men de seneste meldinger fra Tyskland er, at den tyske myndighedsgodkendelse først forventes i 2017. Der skal derfor findes en model, så konsortierne står ved deres tilbud også efter vedståelsesfristens udløb.
Entreprenørkonsortierne afleverede endelige tilbud i september. Tilbuddene er fortsat fortrolige, men der er skåret milliarder af i forhold til de tilbud, som blev afleveret i december sidste år. Når det har været muligt skyldes det primært en længere anlægsperiode end først forudsat samt tekniske ændringer.