23948sdkhjf

Det kører for Barslund ved Køge Bugt

Sideudvidelsen af en af Danmarks mest trafikerede veje er nået ind i fase to - strækningen mellem Solrød Syd til Køge
Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen, som er en af Danmarks mest trafikerede veje med et gennemsnit på omkring 100.000 køretøjer i døgnet, har nået fase to.

Konsortiet Barslund A/S og hollandske TBI Infra A/S er nu ved at udvide strækningen mellem Solrød Syd til Køge med en symmetrisk sideudvidelse fra seks til otte spor – ét i hver retning. Den samlede strækning for de to etaper er 14 kilometer lang.

”Den første etape mellem Greve Syd og Solrød Syd samt et nyt tilslutningsanlæg ved Egedesvej kom vi det afsluttende slidlag på i august. Så med undtagelser af nogle meget få mangler, er den del helt færdig. Etape 2, som vi er i gang med nu, vil stå færdig i 2018”, siger Anders K. Sørensen, der er afdelingschef i Barslund A/S.

Forberedt på sneen

Vinteren er gået ind i sin første fase, og da Anders K. Sørensen fra Barslund A/S og Robin Højen Madsen, senior projektleder i Vejdirektoratet, tager imod Licitationens – Byggeriets Dagblad i skurbyen på rastepladsen ved Karlslunde, er den første sne allerede faldet som en tung dyne over arbejdsområdet.

”Vi er ikke kommet i gang i den forgangne uge, fordi meget af arbejdet har bestået i at fjerne sne. Det er ikke noget, der kommer til at påvirke den samlede tidsplan, fordi vi er forberedt på, at der kan falde sne. Vi havde bare ikke regnet med, at det kom så tidligt. Normalt er vinteren heller ikke noget problem, vejret kræver bare, at vi planlægger efter det”, fortæller Robin Højen Madsen.

14 forskellige konstruktioner

Projekterne på strækningen er multidisciplinære anlægsopgaver, som Anders K. Sørensen, udtrykker det, og indeholder de fleste fagdiscipliner og anlægsarbejder. Den cirka seks kilometer lange strækning indeholder i alt 14 konstruktioner, som stort set alle er forskellige fra hverandre, og som inkluderer et tæt samarbejde med Banedanmark.

”Det er det største projekt, jeg har været med til. Der er kun to af konstruktionerne, som minder lidt om hinanden, men alligevel så forskellige, at man ikke kan kopiere arbejdsmetoderne. Det gør det spændende at arbejde med, og samtidig gør de trafikale forhold det ekstra udfordrende, dels på grund af al trafikken, men også fordi, der er 12 kilometer til næste afkørsel, hvis man kommer forbi Køge Syd. Det er en lang tur, hvis man har glemt en hammer”, siger Anders K. Sørensen med et grin, og understreger, at der selvfølgelig er værktøjscontainere på både den nordgående og den sydgående side af motorvejen.

Stor fokus på planlægning

Når man arbejder på Danmarks mest trafikerede vej er der naturligt mange hensyn, der skal tages. Ikke alene er der sikkerheden for folkene, der arbejder på strækningen, men selve planlægningen af det daglige arbejde fylder også en stor del. For at trafikken kan glide nogenlunde ugeneret skal der i dagtimerne fra fem om morgenen til otte om aftenen holdes tre spor åben i hver retning af vejen.

”Det handler i bund og grund om, hvem vi vil genere mindst, og det er pendlere og erhvervstrafikanterne. Når der skal spærres af i den ene side af vejen, gør vi det i retning ind mod København om aftenen, når morgentrafikken glider den vej og omvendt, når folk skal hjemad og ud af København om aftenen. Alternativt, når der eks. skal løftes elementer på plads, kan vi bruge weekenden”, siger Robin Højen Madsen.

Bygger broer i vintermåneder

Arbejdet på Køge Bugt Motorvejen har været udbudt i fire hovedentrepriser og en fagentreprise (slidlagsarbejdet red.).

De to første hovedentrepriser blev afsluttet i foråret, mens entreprise tre og fire er strækningen mellem Solrød Syd og Køge, hvor Anders K. Sørensens folk nu forbereder anlæggelsen af de to ekstra spor. Den samlede anlægspris for udbygningen af Køge Bugt Motorvejen er på omkring 2,1 mia. kroner, mens den nuværende etape ligger på omkring 780 mio. kroner.

”Lige nu forbereder vi en interimrundkørsel på Cordozavej og Roskildevejen, som krydser motorvejen. Vi forsøger så vidt muligt at holde os væk fra motorvejen i perioden fra 1. december til 1. marts, så lige nu er det derfor konstruktionerne, vi har fokus på”, siger Anders K. Sørensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109