23948sdkhjf

Næsten helt i mål – og så alligevel ikke

København udskyder indvielsen af Inderhavnsbroen til 2016.
Teknik- og Miljøforvaltningen i København var ellers blevet stillet i udsigt, at Inderhavnsbroen kunne åbne inden udgangen af 2015.

Men helt til det sidste volder broen byggetekniske vanskeligheder, der gør, at det ikke er muligt at få broen færdiggjort på denne side af årsskiftet. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Underdimensioneret wiresystem
Siden stålbrofagene blev monteret tilbage i august, er der blevet gennemført funktionstest af broen, og forvaltningen har i den forbindelse konstateret en række fejl.

I første omgang var der udfordringer med wiresystemet, som skal trække stålbrofagene, når broen skal åbne og lukke. Væsentlige dele af wiresystemet er derfor blevet udskiftet, og det kører nu, som det skal.

Efterfølgende har forvaltningen imidlertid konstateret, at det såkaldte boogiesystem, som er de hjulpar, der fremfører stålbrofagene ved åbning og lukning, er underdimensioneret, hvorfor der skal konstrueres et nyt og kraftigere boogiesystem. Der er tale om specialbyggede komponenter, som skal bestilles og produceres særskilt.

- Vi har hele tiden fastholdt, at vi ikke vil gå på kompromis med broens kvalitet. Så når vi konstaterer i vores test, at systemet ikke er dimensioneret korrekt og derfor ikke er stærkt nok, så skal det selvfølgelig laves om, inden broen kan ibrugtages. Også selv om det medfører en yderligere forsinkelse, siger serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

En alvorlig projekteringsfejl
Han mener ikke, at Teknik- og Miljøforvaltningen undervejs i byggeprocessen har haft grund til at antage, at der skulle være problemer med boogiesystemet, eftersom det er designet af et internationalt og professionelt ingeniørfirma med speciale i brokonstruktioner.

- Det er vores vurdering, at der er tale om alvorlige projekteringsfejl, som vil indgå i det juridiske efterspil, der følger, når broen er færdig, siger Anders Møller.

Der ligger pt. ikke en ny tidsplan for, hvornår det nye og stærkere boogiesystem er konstrueret. Forvaltningen vil derfor ikke på nuværende tidspunkt give et bud på en mulig indvielsesdato.

- Vi må desværre se i øjnene, at broen ikke kan indvies på denne side af årsskiftet. Og med de udfordringer, der nu viser sig, kommer vi heller ikke med ny indvielsesdato, før broen er blevet gennemtestet til fuld tilfredshed, siger Anders Møller.

Over tre års forsinkelse
Inderhavnsbroen, med tilnavnet ’Den kyssende bro’, fra Nyhavn til Christianshavn skulle oprindeligt have stået færdig i begyndelsen af 2013.

Hovedårsagen til forsinkelsen har været, at hovedentreprenøren, Pihl & Søn, gik konkurs midt i byggefasen. Entreprenørfirmaet Valmont SM tog over, men det har ikke været muligt at forhindre betydelige overskridelser af både budget og tidsplan.

Københavns Kommune indviede for godt er år siden de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, som sammen med Inderhavnsbroen, Cirkelbroen og cykelruten Christians-havnerruten skal binde København bedre sammen for byens bløde trafikanter.

Den samlede pris for projektet, inklusiv de tre mindre tilstødende kanalbroer, var oprindeligt 200 millioner kroner, men efter de mange kiks er den, ifølge Politiken , landet på over 300 millioner kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234