23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Usikker forbindelse

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Endnu engang er der for alvor skabt usikkerhed om, hvornår det største anlægsprojekt herhjemme, Femern-projektet, kan gå i gang. Og igen er det tyskerne, som skaber problemer, idet det endnu ikke vides, hvornår den tyske godkendelse af projektet kommer.

Den tyske godkendelsesmyndighed, LBV, vil således ikke på baggrund af de seneste høringer forholde sig til, om Tyskland godkender projektet i 2017, som det ellers har været udmeldt.

Dermed er den danske bygge- og anlægsbranche igen ved at havne i en stop and go-effekt. Man kan sige, at denne gang er den endnu mere alvorlig, fordi fire store tunnelkontrakter står til at skulle vedstås til maj næste år. Desuden er Femern-projektet det mere specielt i og med, at en række store anlægsprojekter herhjemme er sat i søen i forventning om, at Femern-forbindelsen bliver til noget.

Samtidig står det lokale erhvervsliv på Lolland-Falster og tripper for, at ikke bare Femern-forbindelsen bliver til noget, men også at den nye Storstrømsbro bliver sat i gang. Uafhængigt af den tyske godkendelsesproces er Storstrømsbroen nu med den nye finanslov udskudt i minimum et år og i værste fald tre år. Det er decideret gift for et i forvejen hårdt presset lokalt erhvervsliv på Lolland-Falster, som i den grad har brug for, at der kommer gang i anlægsprojekterne, der forventes at skabe positive følgevirkninger til de lokale virksomheder.

Man må konstatere, at Danmark mærker den berømte tyske ”Ordnung muss sein”. Forhåbentlig får tyskerne snart styr på tingene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11