Aktivt udemiljø på skoler giver anlægsarbejder
De grønne områder omkring skolerne får mange steder en ansigtsløftning
Slidte, triste, grå og uinspirerende skolegårde er ved at være en saga blot. Udearealerne skal nemlig indbyde til kreativ og aktiv leg og skræddersys til skolernes elevgruppe. Det er erfaringen fra en af landets største anlægsgartnervirksomheder OKNygaard:
”Vi oplever en markant stigning i antallet af projekter, hvor skoler og institutioner ønsker at optimere deres udearealer”, udtaler Lars Bering Sonne, afdelingschef Anlæg, OKNygaard.
Skræddersyede udearealer
En af de skoler, hvor udearealerne netop skræddersys til elevernes behov, er Dybkær Specialskole ved Silkeborg. Skolen er i øjeblikket i gang med både et nyt byggeri og en renovering af udearealerne med bl.a. græsarealer, beplantninger, legeredskaber, hoppepuder, multibane, stier og parkeringspladser. Handicapvenlighed står centralt i udearealernes design:
”Skolen lægger vægt på, at handicappede børn også skal stimuleres gennem udendørs leg og aktivitet, derfor har bl.a. niveaufri adgang været afgørende for udformningen af de nye udearealer. Det har vi blandt andet opnået ved store, lange ramper, der gør det let at komme rundt på området for alle, både gående og kørestolsbrugere. Samtidig er der etableret en skovlegeplads med bålhytte, så eleverne kan være ude hele dagen og samtidig modtage undervisning”, udtaler Nicolai Almdal, OKNygaard, der er projektleder på opgaven, hvor skolen investerer 4,8 mio. kr.
Lavt vedligehold
På Skolen i Søndermarken i Horsens er man i gang med en totalrenovering af udearealerne.
Skolen har fokus på at skabe spændende nye legeområder inden for en fast beløbsramme på 4,7 mio. kr. OKNygaard er i tæt dialog med skolen om at finde produkter og løsninger, der kan holde både omkostninger til renoveringen og det fremtidige vedligehold nede. Projektet omfatter ny belægning med asfalt og fliser, beplantning og en legeplads med et særligt faldsikret gummiunderlag under legeredskaberne.