23948sdkhjf

VW Transporter igen i front

Testkørererne i en gruppetest har en forkærlighed for enkle og robuste varebiler
Ikke så meget tingel-tangel. Bare der er det udstyr, der skal være. Sådan mente hovedparten af juryen bag vort søssterblad Mester Tidendes gruppetest, da de valgte den nye VW Transporter med betegnelsen T6 som vinder af testen, som foregik en dag fra morgen til aften i det kuperede terræn på Midtsjælland mellem Roskilde og Ringsted.

Bilen er også kandidat til titlen Van of the Year 2016 – årets varebil i Europa, som afsløres på transportmessen ”Solutrans” i Lyon midt i november.

Mester Tidendes mesterskab i 1-tons klassen er i hvert fald hjemme – med 258 point, seks point mere end Danmarks mest solgte varebil, Ford Transit. Ved Meser Tidendes store gruppetest i november i fjor vandt den tidligere T5-udgave af Transporter også testen. Selv om den dengang var feltets ældste deltager.

Vælg dør og bagklap

Både Transporter og Mercedes-Benz Vito havde tophængslet bagklap, men begge fås med sidehængslede bagdøre. Døre og bagklap er i det hele taget noget, man selv bestemmer sammen med forhandleren, når bilen bestilles.

Opel Vivaro, som var fjerde deltager, havde skydedør i begge sider, hvilket også er noget, som mange er glade for, og som andre ikke vil have. I venstre side står der ofte en reol, og så vil mange ikke have brug for døren, mens andre gerne vil kunne åbne vestre dør og have adgang til værktøj og dele fra reolen, uden at skulle åbne bagklap/døre. Vi testede den særlige Sportive-udgave med en del ekstraudstyr, men merprisen er beskeden.

Sporty Ford

Transit fra Ford er nok fortsat den mest sporty Van på markedet med fremragende køreegenskaber. Men her i testen synes flere, at instrumenteringen er forvirrende med for mange betjeningsgreb og knapper. Det er næsten som at sætte sig ind i en Ford personbil, som flere sagde.

Salgsmæssigt kan Ford-sælgerne ikke få armene ned. Siden Custom-modellen kom på markedet, har den indtaget førstepladsen i salgs-statistikkerne, og i årets første otte måneder solgte den sammen med de nyere 2-tons model 2.618 enheder mod 2.010 enheder i de første otte måneder af 2014.

Om den nye Transporter T6 fra VW kan skubbe Ford fra tronen er for tidligt at sige noget om. Salget af den nye T6 er først lige begyndt. NOx-snyderiet kan måske influere på salget, men de fleste erhvervskunder ser først og fremmest på prisen og totaludgifterne (kaldet Total Cost of Ownership).

Testkørerne er ikke helt enige om, hvem deres favoritbil er, men de fleste er enige om, at den nye Transporter er en stor forbedring i forhold til forgængeren. Både når det gælder kvalitet og køreegenskaber. Ford’en på andenpladsen høster stadig mange point på sine køreegenskaber – selv med fuld last. Man sidder godt i bilen, men det er svært at strække venstre ben på grund af skærmkanten. Der er ellers god plads i kabinen, og udsynet er fint - også gennem sidespejlene. Varerummet er velindrettet. Et ekstra plus er de sammenklappelige tagbøjler.

Alle synes godt om Opel

Vito på tredjepladsen får ros for sin førerkomfort, selv om man sidder lidt lodret. Men flere mente bilen var for lav med fare for at slå hovedet både ved indstigning og ved adgang til varerummet. Sidedøren var også ret smal, og truckføreren hos STARK i Osted skulle passe meget på, da han lastede bilen.

Opel Vivaro syntes alle faktisk godt om. Blandt andet det præcise styretøj, men gearkonsollen fylder meget og generer chaufførens højre knæ. Den skrå forrude tager desuden en del plads op i kabinen, mente flere. Men indretningen med mulighed for at montere iPad i bilen er et plus, ligesom vidvinkelspejlet i højre solskærm er godt ved højresving.

VW Transporter var med sin 140 hk motor testens kraftigste med Mercedes-Benz Vito 114 lige efter med 136 hk. Ford Transit havde 125 hk, mens Opel Vivaro ydede 120 hk.

Vito’en var dog feltets hurtigste bil med Transporter lige efter. Men både Transit og Vivaro var rigeligt hurtige. Sidstnævntes 1,6 liter biturbo-motor havde en fin trækkraft. Men gearene i den skal bruges flittigt med fuld last.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094