Erhvervsbygninger forfalder med 13 mia. kroner om året
Forfaldet kan ramme virksomhedernes konkurrenceevne, lyder frygten fra Dansk Byggeri
Men hvis bygningerne ikke bliver vedligeholdt, så taber de værdi, og det er netop, hvad der er sket i Danmark siden 2009, hvor det private erhvervsliv har sparet på fornyelsen af bygningerne.
Værditabet ved nedslidning af de fysiske rammer for arbejdspladserne i den private sektor er således nu 13 mia. kroner større om året end det beløb, som virksomhederne investerer i udbygning og opretholdelse af erhvervsbygningerne.
Det viser tal fra Dansk Byggeri og Danmarks Statistik.
”Under finanskrisen, hvor beskæftigelsen faldt, og der kom mange flere tomme bygninger, har mange virksomheder udskudt udbygning og vedligeholdelse af deres bygninger. Behovet for at sætte i stand og udvide blev simpelthen mindre. Men det har den konsekvens, at de fysiske rammer for arbejdspladserne i den private sektor bliver mindre og mindre værd, for hver dag der går”, siger chefanalytiker i Dansk Byggeri Finn Bo Frandsen i en pressemeddelelse.
En gammel bil
Chefanalytikeren mener, at det svarer til at køre rundt i en gammel bil.
”Det er der for så vidt ikke noget i vejen med, men du bliver hele tiden overhalet af nyere modeller, der har bedre acceleration, forurener mindre og kører længere på literen. Den gamle bil sakker simpelthen bagud på tempo og økonomi, og det er den samme udfordring vi står overfor, når vi ikke vedligeholder og udbygger vores erhvervsbygninger”, siger Finn Bo Frandsen.
Et krisetegn
Og det har konsekvenser, når de danske virksomheder ikke tør investere.
”For så vil de fysiske rammer på de danske arbejdspladser blive mere og mere utidssvarende, og det kan hæmme konkurrenceevnen over for de moderne virksomheder i udlandet. Og selvom der er positive tegn i økonomien, mener jeg, at der stadig er tale om krisetegn, når de private erhvervsbygninger taber værdi. For hvis de private virksomheder skal kunne køre lige så stærkt som de udenlandske, så kræver det altså både et godt karosseri og en ny motor”, siger Finn Bo Frandsen.
Det samlede værditab på de private erhvervsbygninger over de seneste seks år er 63 mia. kroner større end det beløb, som virksomhederne har investeret i nybyggeri og hovedreparationer. Det svarer til cirka det dobbelte af prisen på Storebæltsforbindelsen.
brahe