23948sdkhjf

Politikerne skal lægge langsigtet plan for vejinvesteringerne

Christiansborg danner i morgen rammen om topmøde mellem vejbranchen og Folketingets nye transportudvalg
Onsdag den 30. september er der vejtopmøde på Christiansborg. Folketingets nyvalgte Transportudvalg mødes med repræsentanter fra vejbranchen i regi af Dansk Vejforening, der har arrangeret dette politiske vejtopmøde.

Formålet er at høre om politikernes fokus inden for vej- og infrastrukturområdet i den kommende valgperiode. Og at stille skarpt på spørgsmålet om, hvornår Danmark får sin vejfond.

Asfaltindustrien er med til topmødet, og vi glæder os til at møde politikerne og få en dialog med dem. For det er på tide, at politikerne får aftalt en langsigtet plan for vejinvesteringerne i Danmark. Af flere grunde.

For det første stiger trafikken nu i rekordfart. Der er flere biler på motorvejene end nogensinde før. Det viser Vejdirektoratets nye tal, som netop er blevet offentliggjort. Grunden er, at vi er godt på vej ud ad krisen, men nok også, at de kommunale veje forfalder og trafikken som vand søger derhen hvor der er lettest løb – på statens motorveje. Men det er uholdbart, at vi skal holde i kø på de kommunale veje ved de store byer, eller hvis landbruget med deres nye, store køretøjer ikke må køre på landevejene af frygt for, at de eroderer i kanterne.

For det andet er det godt købmandskab at bygge og vedligeholde vejene ordentligt. De nyeste norske erfaringer viser, at man kan spare op til 17 mia. norske kroner (13,3 mia. kroner) på at bygge de norske veje ordentligt - med et tykt og solidt bærelag, som har lang levetid, og ved at vedligeholde de øverste asfaltslidlag godt, så levetiden øges. De norske erfaringer flugter med de danske – at det koster to til tre gange så meget at lade vejene forfalde i forhold til at vedligeholde i tide.

For det tredje viser DI’s erhvervsklimaundersøgelse, for sjette år i træk, at det, der står øverst på virksomhedernes ønskeseddel, er god infrastruktur. Derfor kræver DI en masterplan for investering i den trafikale infrastruktur, som bør være hovedprioriteten for en ny regering. Veje er nemlig ikke blot en udgift – det er en investering, der skaber vækst i erhvervslivet og beskæftigelsen.

En masterplan skal, for at have en gang på jorden, finansieres. Det er derfor Asfaltindustrien støtter op om forslaget om at etablere en Vejfond. Den skal kickstarte kommunernes genopretning af vejene og være med til at sikre udbygningen af motorvejsnettet – fra en Hærvejsmotor-vej til en Havnetunnel.

Vel mødt til en debat i særklasse, hvor velfærdssamfundets rygrad, vejene, sættes i centrum!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156