Helsingørmotorvejen får mere plads
Til december åbner Vejdirektoratet for nye kørespor, så der bliver tre spor i begge retninger
I december åbner Vejdirektoratet for kørsel på de nye kørespor, så der bliver tre spor i begge retninger fremfor de to spor i dag.
Åbningen af de ekstra spor sker ni måneder hurtigere end planlagt. Den tilladte hastighed vil dog fortsat være på 80 km/t.
Det skyldes, at der stadig arbejder folk langs vejen for blandt andet at gøre de sidste broer færdige. Af samme årsag vil der også være smalle kørespor helt frem til den forventede åbning af den færdige vej i 2016.
Bedre flow
Alligevel forventer Vejdirektoratet en markant forbedring af flowet i trafikken i myldretiden, når de nye kørespor åbner.
”Der er ingen tvivl om, at vi især i myldretiden sætter bilisternes tålmodighed på en hård prøve på den omfattende udbygning af Helsingørmotorvejen. Men med et ekstra kørespor og dermed en væsentligt forbedret kapacitet, får bilisterne forhåbentlig en helt anden og hurtigere oplevelse gennem vores vejarbejde”, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.
Støjdæmpende asfalt
Mens vejen altså snart får vokseværk, så må det øverste lag støjdæmpende asfalt vente på varmere temperaturer.
Det sidste lag asfalt forventes lagt i løbet af sommerferien til næste år, hvor arbejdet generer færrest muligt bilister.
Kort tid derefter forventer Vejdirektoratet at kunne åbne vejen som planlagt i dens fulde bredde og med 110 km/t.
”Indtil vi får lagt det øverste lag asfalt, vil kørekomforten nok ikke være helt i top alle steder på strækningen. Men vi vil hellere åbne for de ekstra kørespor så hurtigt vi kan, så vejen bliver udnyttet, end at lade dem stå tomme hen. Og den opfattelser håber og tror jeg, at bilisterne deler med os,” Erik Stoklund Larsen.
Den udbyggede motorvej kan åbne i fuld bredde og 110 km/t i efteråret 2016.
brahe
Fakta
Helsingørmotorvejen er en vigtig pendler- og erhvervsforbindelse mellem Nordsjælland og Københavnsområdet. Vejdirektoratet udbygger i øjeblikket motorvejen fra fire til seks spor på en fire km lang strækning. Udbygningen forventes at stå færdig i efteråret 2016 og vil betyde en bedre og mere sikker afvikling af trafikken.
Helsingørmotorvejen er en vigtig pendler- og erhvervsforbindelse mellem Nordsjælland og Københavnsområdet. Vejdirektoratet udbygger i øjeblikket motorvejen fra fire til seks spor på en fire km lang strækning. Udbygningen forventes at stå færdig i efteråret 2016 og vil betyde en bedre og mere sikker afvikling af trafikken.