DAGENS LEDER: Dyre tilbud
Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad
Men dyre tilbud findes alle steder i byggeriet, og det er en ikke lille andel af firmaets omkostninger, der går til ”spillemandspenge”.
Derfor handler det også om at være fokuseret på de rigtige projekter, så chancen for, at man faktisk lander ordren, er så høj som muligt. Ved kontrakter som løber over mange år, er omkostningen mindre forholdsmæssigt, men stor for de, der ikke får opgaven.
Det vil altid være en vurdering, om man skal udbyde oftere - med de omkostninger der følger med på begge sider af bordet, eller man have så lang løbetid på kontrakterne som muligt.
Det er også her, at de mindre og til en vis grad også mellemstore virksomheder kan blive tabere, fordi de ikke helt har kræfterne til at være med på store udbud med forpligtelser mange år frem. Derfor bør udbyder være opmærksom på, at konkurrencen opretholdes, og det sker ved at sørge for, at der er opgaver som mindre og mellemstore virksomheder kan byde ind på, og samtidig må disse virksomheder søge samarbejdsrelationer, hvor man kan dele omkostninger og knowhow.