23948sdkhjf

Brugte maskiner i hård konkurrence med nye

Mange entreprenører vælger billigere ny maskine end brugt fra et af ”de store mærker”, vurderer Peter Daugbjerg
”For nogle er der religion i entreprenørmaskiner. Hvis de er vant til at sidde i en Volvo eller Caterpillar, kan de ikke sidde i andet. Det respekterer vi naturligvis, og hvis vi så kan hjælpe med en brugt maskine af et af ”de store mærker”, gør vi det. Men jeg vil hellere forsyne kunden med en ny maskine til samme pris. Så er alt nyt og med to års garanti”.

Peter Daugbjerg er en erfaren mand i entreprenørmaskine-branchen. I 2009 etablerede han sig som selvstændig maskinhandler i Viborg, og fra starten af 2013 kunne han notere, at Daugbjerg Maskiner ApS var blevet officiel dansk Hyundai-importør.

”Det er logisk, at Hyundai-importøren hellere vil sælge nye Hyundai-maskiner end brugte maskiner af andre mærker. Men når det er sagt, så er der altså god mening for entreprenøren i at glemme det med en brugt maskine til fordel for en ny. Simpelthen fordi, jeg mener, at det er klogere”, siger Peter Daugbjerg.

Samme pris

”Når en maskine runder de fem år, begynder den at blive dyr. Så skal entreprenøren begynde at overveje at skifte den ud. Men man kan få nogle ordentlige drag over nakken, hvis man vælger at skifte en brugt ud med en anden brugt maskine. Foruden Hyundai er der en række andre mærker i samme prisklasse, som fint kan matche de dyrere. Og entreprenøren får altså ikke mere for at læsse sand, fordi skovlen sidder på en dyrere maskine”, siger Viborg-maskinhandleren.

På arealet uden for Daugbjerg-domicilet på Hjulmagervej i det nordlige Viborg står både Case, Volvo, Hydrema, New Holland og andre mærker i brugte maskiner. Når nyt skal ud, kommer der ofte også brugt ind.

”Jeg ser nu en tendens til, at stadig flere entreprenører ønsker at sælge deres brugte maskiner selv og så købe nye maskiner i ren handel. Det er nok især lidt større entreprenører. Nogle af de brugte maskiner, vi får ind, sælges igen til danske kunder, men ganske mange eksporteres til enten Holland eller Norge. I Norges ofte barske miljø kan en godt brugt dansk entreprenørmaskine være en udmærket løsning”, siger Peter Daugbjerg.

Krise-vakuum

”Men der er slet ikke brugte maskiner nok i acceptabel stand. Finanskrisen sætter sig stadig spor. Da krisen kom i 2008, lukkede mange fabrikker ned for produktionen. Det har givet et vakuum for perioden fra 2009 til 2011. Jeg vil anslå, at der i Europa mangler et sted mellem 25.000 og 35.000 brugte maskiner, som simpelthen ikke blev produceret i kriseårene. Der mangler simpelthen brugte maskiner fra den periode”, forklarer Peter Daugbjerg.

Når maskinhandleren selv får forespørgsler på brugte maskiner, bruger han sit netværk til at afsøge mulighederne.

”Jeg går ikke i gang med det store detektivarbejde. Jeg har nogle steder, jeg kan ringe til for at høre, om der kan skaffes det, som kunden ønsker. Men jeg vil altid fortælle kunden, at det er klogere at købe en ny maskine end at forsøge at finde en brugt”.

20 procent billigere

”Hyundai og også et par andre mærker har ramt et hul i segmentet for både mindre og større entreprenørmaskiner. Vi er typisk omkring 20 procent billigere med en ny maskine, end hvis der er tale om en tilsvarende Volvo, Caterpillar eller Komatsu. Så hvis man ikke er religiøs i sit maskinvalg, er der økonomi både direkte i købsprisen, men naturligvis også i ny-garantien og finansieringen. Nye maskiner finansieres over syv år, mens der kun er fire år til de brugte”, forklarer Peter Daugbjerg.

Siden Daugbjerg Maskiner fik import af de koreanske Hyundai fra starten af 2013, har firmaet sendt flere end 100 nye maskiner ud af porten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109