23948sdkhjf

Regeringen afblæser analyse af letbaner

Der er alligevel ikke penge til at finansiere de projekter, som analysen måtte anbefale, lyder begrundelsen fra transport- og bygningsministeren
<p>Regeringer har valgt at droppe den analyse af muligheden for sammenh&aelig;ngende letbaner, som den tidligere regering satte i gang. &Aring;rsagen er, at der alligevel ikke bliver r&aring;d til at finansiering af de projekter, som analysen m&aring;tte anbefale. Det fremg&aring;r af et brev som transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har sendt til Region Hovedstaden. &rdquo;Som det fremg&aring;r af regeringsgrundlaget, er r&aring;derummet for nye store infrastrukturinvesteringer meget begr&aelig;nset i de kommende &aring;r, da der allerede er igangsat mange infrastrukturprojekter. Og ved investeringer i nye infrastrukturprojekter er det regeringens opfattelse, at der skal gives prioritet til investeringer, der har et h&oslash;jt samfunds&oslash;konomisk afkast&rdquo;, skriver ministeren i brevet. Uansvarligt med analyser Den tidligere SR-regering afsatte sidste &aring;r 17,5 mio. kroner i finansloven for 2015 til at udarbejde analysen, der skulle indeholde en r&aelig;kke mulige linjef&oslash;ringer af letbaner i Stork&oslash;benhavn. Region Hovedstaden besluttede i den forbindelse at bidrage med 10 mio. kroner. &rdquo;Set fra min stol, befinder vi os ikke i en situation, hvor det er hverken ansvarligt eller hensigtsm&aelig;ssigt at gennemf&oslash;re analysearbejder for mere end 27,5 mio. skatteyderkroner, n&aring;r der, j&aelig;vnf&oslash;r regeringsgrundlaget og den gennemgang, den nye regering har foretaget af statens finanser, er begr&aelig;nset udsigt til at kunne finansiere de projekter, der m&aring;tte komme ud af analyserne i den anden ende&rdquo;, argumenterer Hans Christian Schmidt. Fra analyse til gravemaskine Niels Nielsen, branchedirekt&oslash;r i Danske Anl&aelig;gsentrepren&oslash;rer under Dansk Byggeri, &aelig;rgrer sig over, at Venstre-regeringen nu afbl&aelig;ser analysen. &rdquo;Det er bekymrende, at regeringen melder ud, at uanset resultatet af analysen, s&aring; bliver der ikke penge til at finansiere projekterne. Is&aelig;r taget i betragtning, at vi flere gange har p&aring;peget, at der er langt fra analyse til gravemaskinerne begynder at arbejde, og at det derfor er vigtigt, at man langtidsplanl&aelig;gger&rdquo;, siger han. Niels Nielsen mener, at regeringen burde t&aelig;nke i andre finansieringsmuligheder af kommende infrastrukturprojekter. &rdquo;Det er oplagt at se p&aring; OPP-mulighederne, n&aring;r det drejer sig om letbanerne. Men kunne ogs&aring; overveje samme finansieringsmodel, som man har brugt p&aring; metro-projektet, hvor man har en statsgaranti for l&aring;nene og derfor f&aring;r meget attraktive l&aring;n med lav forrentning&rdquo;, siger han. F&oslash;r sommerferien indstillede Region Hovedstaden til Transportministeriet, at Metroselskabet skulle tildeles analyseopgaven.</p>
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102