Regeringen afblæser analyse af letbaner
Der er alligevel ikke penge til at finansiere de projekter, som analysen måtte anbefale, lyder begrundelsen fra transport- og bygningsministeren
<p>Regeringer har valgt at droppe den analyse af muligheden for sammenhængende letbaner, som den tidligere regering satte i gang. Årsagen er, at der alligevel ikke bliver råd til at finansiering af de projekter, som analysen måtte anbefale. Det fremgår af et brev som transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har sendt til Region Hovedstaden. ”Som det fremgår af regeringsgrundlaget, er råderummet for nye store infrastrukturinvesteringer meget begrænset i de kommende år, da der allerede er igangsat mange infrastrukturprojekter. Og ved investeringer i nye infrastrukturprojekter er det regeringens opfattelse, at der skal gives prioritet til investeringer, der har et højt samfundsøkonomisk afkast”, skriver ministeren i brevet.
Uansvarligt med analyser
Den tidligere SR-regering afsatte sidste år 17,5 mio. kroner i finansloven for 2015 til at udarbejde analysen, der skulle indeholde en række mulige linjeføringer af letbaner i Storkøbenhavn. Region Hovedstaden besluttede i den forbindelse at bidrage med 10 mio. kroner. ”Set fra min stol, befinder vi os ikke i en situation, hvor det er hverken ansvarligt eller hensigtsmæssigt at gennemføre analysearbejder for mere end 27,5 mio. skatteyderkroner, når der, jævnfør regeringsgrundlaget og den gennemgang, den nye regering har foretaget af statens finanser, er begrænset udsigt til at kunne finansiere de projekter, der måtte komme ud af analyserne i den anden ende”, argumenterer Hans Christian Schmidt.
Fra analyse til gravemaskine
Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri, ærgrer sig over, at Venstre-regeringen nu afblæser analysen. ”Det er bekymrende, at regeringen melder ud, at uanset resultatet af analysen, så bliver der ikke penge til at finansiere projekterne. Især taget i betragtning, at vi flere gange har påpeget, at der er langt fra analyse til gravemaskinerne begynder at arbejde, og at det derfor er vigtigt, at man langtidsplanlægger”, siger han. Niels Nielsen mener, at regeringen burde tænke i andre finansieringsmuligheder af kommende infrastrukturprojekter. ”Det er oplagt at se på OPP-mulighederne, når det drejer sig om letbanerne. Men kunne også overveje samme finansieringsmodel, som man har brugt på metro-projektet, hvor man har en statsgaranti for lånene og derfor får meget attraktive lån med lav forrentning”, siger han. Før sommerferien indstillede Region Hovedstaden til Transportministeriet, at Metroselskabet skulle tildeles analyseopgaven.</p>