23948sdkhjf

Italiensk bygningskunst under lup

Bygningskonstruktionerne blev kigget grundigt efter i sømmene, da interesseforeningen Dansk Træ var i Rom på studietur
De fleste har vel på et eller andets tidspunkt været i Rom og set nogle af de store seværdigheder som Vatikanet og Peterskirken, Colosseum, de store sportsanlæg, den olympiske by, de store pladser og meget meget andet. Men få udover de, der har en faglig interesse har vel studeret bygningskunsten nærmere.

Men interesseforeningen Dansk Træ har netop været afsted, netop for at se og opleve den historiske sammenhæng mellem bygningskulturen som den var i romertiden, og den bygningskunst som italienerne i dag kan præstere.

Og det var ikke småting dengang, og det er heller ikke småting i dag.

Masser af håndværkere

Colosseum er et kapitel for sig i bygningskunst. Kejser Nero havde egentligt anlagt en sø på stedet, og fodrede de vilde dyr med levende slaver.

Men i tiden efter den skøre Kejser Nero fandt efterfølgeren Vespasian i år 72 ud af, at han ville have et Colosseum på stedet, så han tømte søen og gik i gang.

10.000 jødiske fanger brugte de følgende blot otte år på at bygge Colosseum, som i vid udstrækning er det vi ser i dag. Bygningen er 524 meter i omkreds og knap 50 meter høj, med 80 indgange bestående af doriske buer i travertinblokke, der er samlet minutiøst, og hvor man med datidens sans for kvalitet og konstruktion havde boret hulrum hele vejen ned i hver søjle, som er fyldt op med flydende bly for at holde på konstruktionen.

De indre vægge er faktisk lavet af datidens beton og med mursten, som romerne dengang havde opfundet.

Sirligt sildeben

Gulvene var således lavet i sirlige sildebensmønstre med mursten.

Selve scenen er lavet som underjordiske gange, hvor man havde vilde dyr til de mange forestillinger, og tagkonstruktionen, der ikke ikke findes mere, bestod af en trækonstruktion med sejl over, som søfolk blev kommanderet til at betjene.

I den nyere ende - færdiggjort i 2003 findes Roms Auditorium, tegnet af den berømte arkitekt Renzo Piano. Stedet består faktisk af hele tre koncertsale der omkranser en central plads, hvor der også er mulighed for at lave forestillinger udendørs.

De tre sale er seriøs bygningskunst, bestående af kirsebærtræ stort set overalt indvendigt. Denne træsort har den positive egenskab, at den er god for akustikken.

Udvendigt er salene beklædt med en skal af beton, kæmpestore limtræsbuer, og yderst et lag af bly for at dæmpe enhver form for resonans.

Opgaven blev vundet i international konkurrence, men på grund af Renzo Pianos store erfaring med akustik, vandt han opgaven.

”Man kan jo godt se, hvor inspirationen i Nordeuropa kom fra”, var der en af deltagerne der bemærkede.

Dansk Træ arbejder aktivt for at støtte uddannelsen af nye unge til faget, og desuden for udveksling faglig viden. Foreningen udspringer af Dansk Byggeris Træsektion.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11