23948sdkhjf

Minister bliver trukket ind i strid om Aarhus Letbane

Dansk Folkeparti har nu bedt transport- og bygningsministeren forholde sig til konflikten mellem Banedanmark og Aarhus Letbane, så der kan findes en løsning
En strid om tidsplanen for Aarhus Letbane ender nu på transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts (V) skrivebord.

Stridens parter er de to offentligt finansierede bygherrer Banedanmark og Aarhus Letbane. I en usædvanlig pressemeddelelse beskylder Banedanmark Aarhus Letbane for at have truffet en række beslutninger, som kan forsinke en sporfornyelse og hastighedsopgradering mellem Ryomgård og Grenaa, som Banedanmark står for i forbindelse med etableringen af Aarhus Letbane. En anklage, som Aarhus Letbane stiller sig uforstående overfor.

Fordi de to parter ikke kan løse konflikten selv, må ministeren som øverste chef gå ind i sagen, mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, der nu har bedt ministeren kommentere sagen.

”Det er irriterende, at der nu opstår den her konflikt. Vi har postet godt en mia. skattekroner i projektet, og derfor må man som politiker kunne forvente, at parterne får forløbet til at fungere gnidningsfrit. Jeg ved ikke, hvem der er synderen i det her - det relevante er, at man finder en løsning”, siger han.

Side om side

Ifølge Banedanmark har det tidligere været aftalt med Aarhus Letbane, at Banedanmark skulle gennemføre en sporfornyelse og hastighedsopgradering af Grenaabanen i første halvdel af 2017 samtidig med, at Aarhus Letbane arbejder med at tilpasse strækningen til letbanedrift.

Aarhus Letbane har imidlertid indgået en aftale med sin entreprenør ASAL, som er konsortium af Ansaldo STS, Stadler Rail og GCF, der betyder, at den fremgangsmåde ikke længere er mulig. Aarhus Letbane har meddelt, at de efter drøftelse med ASAL har vurderet, at det bliver for vanskeligt at tilrettelægge arbejdet side om side, og at de derfor har besluttet at tildele deres entreprenør fuldt råderum over Grenaabanen helt frem til oktober 2017, hvor de ydre strækninger planlægges at skulle åbne.

100 kilometer i timen

Aarhus Letbane anklager derimod Banedanmark for i årevis at have udskudt fornyelsen af Grenaabanen, så det derfor kræver store arbejder at ombygge strækningen fra Ryomgård til Grenaa, ellers vil letbanen ikke kunne køre 100 km i timen og dermed nedbringe rejsetiden.

Aarhus Letbane mener også, at Banedanmarks mange arbejder imidlertid betyder, at Aarhus Letbane har været nødt til at meddele en ekstra lang lukning af Grenaabanen på godt et år.

Jørgen Hansen, anlægschef i Aarhus Letbane, tror - trods uoverensstemmelserne - at de to parter nok skal finde en løsning.

”Vi sidder lige nu midt i et forløb, hvor vi prøver at løse et problem. Vi er endnu ikke blevet enige om, at vi ikke kan løse det. Skulle det ske, vil jeg via min direktør gå til vores ejere”, siger han.

Onsdag i denne uge mødes Banedanmark og Aarhus Letbane for at drøfte sagen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11