23948sdkhjf

Bygge- og anlæg bliver skåret med milliarder

Et kasseeftersyn har vist, at der er planlagt bygge- og anlægsprojekter for langt mere, end der er råd til. Regeringen vil derfor udsætte og standse projekter
De offentlige bygge- og anlægsbudgetter bliver skåret med omkring seks mia. kroner.

Det var den kontante udmelding fra finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), der i går præsenterede både Økonomisk Redegørelse og regeringens kasseeftersyn af dansk økonomi.

Gennemgangen har vist, at de offentlige investeringer i 2017 og 2018 ligger langt over det, der er penge til og de samlede udgifter til igangværende og planlagte projekter, skal derfor skæres med fire mia. kroner i 2017 og op til to mia. kroner i 2018.

Ser hvad der er penge til

Regeringen vil derfor i den kommende tid beslutte, hvilke bygge- og anlægsprojekter, der skal afvikles eller udskydes, bebudede finansministeren.

”Vi står med en stor udfordring på de offentlige bygge- og anlægsinvesteringer. Niveauet for de offentlige investeringer ligger i 2017 og 2018 væsentligt højere end der er finansiering til i den eksisterende 2020-plan. I 2016 har vi håndteret problemet blandt andet ved at indgå relativt stramme aftaler med kommuner og regioner”, sagde Claus Hjort Frederiksen.

Finansministeren ville dog ikke komme ind på, hvilke projekter der er i farezonen for at blive skrottet helt eller udskudt.

”Vi vil til finanslovsforhandlingerne komme med regeringens politiske prioriteter. Vi skal i gang med en vurdering af alle igangværende og planlagte bygge- og anlægsprojekter, og der må vi se, hvad der er penge til. Og vi kan naturligvis ikke beslutte nye anlægsprojekter før de økonomiske udfordringer er løst”, sagde han.

Kasseeftersynet har desuden identificeret en række områder, hvor regeringen mener, der er risiko for meget højere merudgifter eller væsentlige lavere indtægter.

Et af de områder er Togfonden, der på grund af faldende oliepriser nu mangler ni mia. kroner, men Femern-forbindelsen mangler også finansiering.

”EU-tilskuddet til Femern Bælt-forbindelsen frem til 2019 er 4,6 mia. kroner mindre end hidtil forudsat og der er usikkerhed om tilskudsmulighederne efter 2019. Dertil kommer, at de bud der er givet på tunnelrørene, er ni mia. kroner højere end forventet, og det øger risikoen for statslige udgifter til projektet”, sagde Claus Hjort Frederiksen.

Læs også: " Dansk Byggeri: Vent på opsvinget ".

Regeringens udfordringer
Togfond. Faldende oliepriser betyder, at omlægningen af Nordsøbeskatningen isoleret set bidrager mindre til finansieringen af Togfonden, end man havde regnet med.
Femern Bælt. EU yder tilskud til anlægsudgifterne for Femern Bælt. EU-tilskuddene frem til 2019 er imidlertid at være 4,6 mia. kr. mindre end hidtil forudsat.
Ejendomsværdibeskatning. Skatteministeriet skal udarbejde nye ejendoms- og grundvurderinger for ejerboliger og for øvrige ejendomme. Arbejdet er forbundet med betydelige omkostninger samt risici for forsinkelser.
Driftsudfordringer på SKAT’s område. EFI, der er Skats it-system til at inddrive borgeres og virksomheders gæld til det offentlige (offentlige restancer), er forsinket og præget af fejl. Derudover vil implementeringen af EU’s toldkodeks kræve tilretning og udvikling af et større antal it-systemer i SKAT.
PSO-afgiften. EU-Kommissionen har kritiseret den danske PSO-ordning for at være diskriminerende overfor udlandet og dermed traktatstridig. Der skal findes en langsigtet løsning på den fremtidige finansiering af støtten til vedvarende energi på 6-7 mia. kr., som kan træde i kraft med virkning fra 2017.

Kilde: Kasseeftersyn - strammere rammer for de offentlige finanser, 2015
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126