Københavns Berlinmur skal ned
Højbanen skal åbnes og byrummet omkring Nørrebro Station forvandles fra en bagsidepræget barriere til et grønt vartegn, der kan binde Københavns bydele sammen. Det er kernen i Cobe Arkitekters og Københavns Kommunes nye ideoplæg
Denne gang gælder det arealet omkring Nørrebro Station, hvor tegnestuen Cobe er gået foran med et såkaldt kvalificeret idéoplæg, på baggrund af ønsker og input fra borgere, lokaludvalg og erhvervsliv.
En af hovedtankerne er at få skabt nye og bedre fungerende byrum, der kan gøre området til en destination frem for et fortravlet gennemgangsområde.
”Åbn så meget op i højbanen som muligt.” ”Husk stedsånden!” ”Flere aktiviteter til de ressourcesvage.”
Sådan lød nogle af de mange tilbagemeldinger, som de lokale beboere bidrog med til oplægget, der blev godkendt i Teknik- og miljøudvalget kort før sommerferien. Idéoplægget skal nu danne grundlag for udviklingen af området.
Rundture og borgermøder
De lokale har længe ønsket at der blev gjort noget for at sammentænke arealerne, der løber langs den historiske højbane og strækker sig fra Glenteparken i syd til Skoda-grunden i nord.
Derfor iværksatte Københavns Kommune i januar en proces, der gennem guidede rundture og borgermøder har samlet ønsker og ideer fra de lokale.
Og det er notaterne fra de møder, som Cobe Arkitekter nu har omsat til et konkret oplæg.
”Vi har gang i en række gode projekter, som for eksempel byfornyelse i Mjølnerparken og busgade under Højbanen. Og jeg ser stort potentiale i at få knyttet området omkring Nørrebro Station sammen. Projektet skal bygge videre på den lokale energi, som er så kendetegnende for området,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Udgangspunktet for ide-oplægget er områdets nerve, højbanen, der i dag er en skillevæg mellem Nørrebro og Nordvest.
Eller som Alex Heick, formand for Bispebjerg Lokaludvalg, udtrykker det:
”I øjeblikket fungerer højbanen i praksis som en Berlinmur med meget få passagemuligheder”.
Udenlandsk inspiration
Med inspiration fra andre storbyer som London og Zürich er visionen derfor at åbne rummet under højbanen, skabe ny forbindelser mellem de to bydele og bruge nogle af rummene til for eksempel cykelværksted, legeplads, kaffebar, skaterpark og kreative værksteder. Derudover skal der etableres en grøn cykelrute og nye byrum langs højbanen, som tilsammen skal skabe liv og tryghed i området.
”Mit håb er at vi kan modernisere området uden at de nuværende brugere bliver ekskluderet. Det er vigtigt, at der stadig er plads til de skæve eksistenser”.
Nørrebro Station er i forvejen på vej til at blive et af de vigtigste trafikknudepunkter i Danmark, og der kommer især tryk på, når Metro City Ringen åbner i 2019.
”Derfor er det vigtigt, at vi ser på, hvordan vi får hele området til at hænge bedre sammen, og hvordan vi får skabt mere tryghed - særligt omkring højbanen,” siger overborgmester Frank Jensen (S).
Et nyt byrum for alle
Ud over planer for omdannelse af rummet under højbanen har Cobe Arkitekter og Københavns Kommune, i samarbejde med Via Trafik og rådgiverfirmaet Rekommanderet - lavet idéskitser for fem byrum, der skal have et løft. Det er:
Skoda-grunden, Lyngsies Plads, Basargrunden, Glenteparken og området langs højbanen.
Processen er gennemført i samarbejde med Bispebjerg Lokaludvalg, Nørrebro Lokaludvalg og Områdefornyelsen Fuglekvarteret.
Der skal findes finansiering til projekter i de kommende års budgetforhandlinger. Kommunen vil arbejde for at sikre ekstern finansiering gennem fonde og private investorer.
(Kilde: Københavns Kommune)
Ud over planer for omdannelse af rummet under højbanen har Cobe Arkitekter og Københavns Kommune, i samarbejde med Via Trafik og rådgiverfirmaet Rekommanderet - lavet idéskitser for fem byrum, der skal have et løft. Det er:
Skoda-grunden, Lyngsies Plads, Basargrunden, Glenteparken og området langs højbanen.
Processen er gennemført i samarbejde med Bispebjerg Lokaludvalg, Nørrebro Lokaludvalg og Områdefornyelsen Fuglekvarteret.
Der skal findes finansiering til projekter i de kommende års budgetforhandlinger. Kommunen vil arbejde for at sikre ekstern finansiering gennem fonde og private investorer.
(Kilde: Københavns Kommune)