23948sdkhjf

Fortolkning af vejlov er på plads i København

Københavns Kommune har sammen med Danske Anlægsentreprenører, Hofor, Dong Energy og TDC lavet en fælles fortolkning af vilkårene i den nye vejlov
1. juli trådte den nye Vejlov i kraft, som gør det muligt for landets kommuner at udstede bøder til de graveaktører, som ikke overholder tidsfristen for et vejarbejde, eller som har for mange arbejdsdage, hvor der ikke er aktivitet inden for afspærringen.

Det fremgår imidlertid ikke klart af Vejloven, hvornår det er acceptabelt, at tidsfristen overskrides, eller at der forekommer dage uden aktivitet. Derfor har Københavns Kommune indgået en samarbejdsaftale med Danske Anlægsentreprenører, Hofor, Dong Energy og TDC, som udgør parternes fælles fortolkning af vilkårene i den nye lov.

Bedre koordinering


Samarbejdsaftalen beskriver i detaljer, hvordan parterne skal koordinere gravearbejderne bedre, hvilke betingelser der følger med en tilladelse, hvordan henholdsvis vejmyndighed og graveaktør skal håndtere tidsfrister, forlængelser og forsinkelser, og hvordan parterne skal løse eventuelle tvister. Blandt andet fremgår det, at gyldige forklaringer på forsinkelser kan være, at vejret ikke gør det muligt at udføre arbejdet i den ønskede kvalitet, mens for eksempel mangel på folk, materialer eller maskiner ikke anses som en gyldig grund og vil udløse en bod.

”Vi har alle en interesse i, at loven fortolkes og udmøntes i henhold til de vilkår, som graveaktører og vejmyndighed arbejder under i det daglige. Som kommune vil vi benytte de værktøjer, som vejloven giver os. Målet er at skabe en bedre fremkommelighed og ikke at skrabe penge ind i kommunekassen. Derfor har vi nu lavet et sæt retningslinjer, så entreprenører og ledningsejere ved, hvornår vi bruger muligheden for at pålægge en bod”, siger Ivan Partov, enhedschef for gravetilladelser i Københavns Kommune i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Som vejmyndighed giver kommunen tilladelse til cirka 10.000 gravearbejder om året. Det kan ikke undgås at give udfordringer i trafikken, men med samarbejdsaftalen og de redskaber, vi har med den nye vejlov, kan vi langt bedre mindske generne. Vores tættere samarbejde med entreprenører og ledningsejere fungerer allerede så godt, at vi ser klare forbedringer i forhold til de foregående år”.

Håber på udbredelse

Hos samarbejdsparterne er man også glade for aftalen, som, man håber, vil blive udbredt til andre kommuner.

”Et tæt og konstruktivt samarbejde mellem alle parter er helt nødvendigt for at noget så kompliceret som ledningsarbejder i København og andre store byer kan udføres med færrest mulige gener. Vi er nu enige om, hvordan de mange ledningsarbejder kan gennemføres på den mest hensigtsmæssige måde, og forhåbentlig vil andre kommuner læse og kopiere aftalen”, lyder det blandt andet fra Niels Nielsen, branchedirektør i Dansk Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14