Rapport: Milliardgevinst ved en havnetunnel bliver fordoblet
En østlig ringvej vil have en samfundsøkonomisk effekt på 2,1 mia. kroner mere end først beregnet. Det viser en ny rapport fra Grontmij
Det viser en ny analyse fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij.
Transportministeriet offentliggjorde i 2013 en analyse, der viser at en havnetunnel over en 50-årig periode vil have en samfundsøkonomisk værdi på 2,8 mia. kroner.
Men nu konkluderer den nye Grontmij-analyse, at gevinsten kan være næsten det dobbelte, nemlig ekstra 2,1 mia. kroner, blandt andet som følge af at forbedret infrastruktur vil få virksomheder til at rykke tættere sammen.
Effekterne kommer desuden, fordi en havnetunnel vil reducere rejsetiden og dermed transportomkostningerne for godstransport, pendlere og forretningsrejser. Det giver mulighed for lavere priser til glæde for forbrugerne og øget produktion i virksomhederne.
Koordinator for Københavnertunnelgruppen, cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg mener, at de nye beregninger er et argument for, at et bredt flertal i Folketinget bør realisere projektet.
”En sstlig Ringvej i København fungerer som en trafikal bypass-operation. Projektet blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009, og fremstår samfundsøkonomisk rentabelt i Transportministeriets strategiske analyse fra 2013. Hertil kommer Produktivitetskommissionens anbefaling fra 2014 om at investere i trafik, hvor der er størst trængsel”, siger han.
Københavnertunnelgruppen er en privat tværpolitisk forening, der siden 2005 har arbejdet for en Østlig Ringvej, som leder biltrafikken fra Helsingørmotorvejen uden om vejene i indre by, via Nordhavn og Refshaleøen, til Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen.
Københavnertunnelgruppen består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, herunder Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, Dansk Metal, 3F, BAT og Byggefagenes Samvirke.