Morten Kabell maler sig op i et hjørne
Der bør fokuseres på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik i København, mener Danske Anlægsentreprenører
Det gør Københavns trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhl) bekymret, da han er ledet af en kamp mod biltrafikken. Men skal vi dog ikke holde op med at male hinanden op i hjørner.
Skal vi ikke i stedet fokusere på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik.
Morten Kabels bekymring, som udtrykt i Licitationen - Byggeriets Dagblad onsdag den 10. juni 2015, går på, at en østlig ringvej fra Nordhavn i nord via Refshaleøen til Amagermotorvejen i syd vil gøre det lettere at køre i bil til og fra København.
Det er i Morten Kabells øjne ikke godt. Det er i stedet Trængselskommissionens forslag om investeringer i kollektiv trafik.
Morten Kabell vil altså gerne fremme den kollektive trafik på bekostning af biltrafikken, men behøver det at være et enten-eller?
Nej, selvfølgelig ikke. Det er faktisk omvendt, fordi den værdi en velfungerende infrastruktur skaber for samfundet bliver størst, hvis vi udnytter styrkerne i alle trafikformer med biler, busser, tog og cykler.
Morten Kabell henviser i sin argumentation til Københavns Kommunes bestræbelser på at blive CO2-neutral og Trængselskommissionens anbefalinger på op imod 42 mia. kr. i primært kollektiv transport og bedre forhold for cyklisterne.
Det er lidt overraskende, at borgmesteren henviser til Trængselskommissionen som argument mod en havnetunnel, da Trængselskommissionen i sin rapport fra 2013 henviser til, at en Østlig Ringvej potentielt vil kunne bidrage væsentligt til en mere effektiv trafikafvikling over havnesnittet og ændre trafikstrømmene i hovedstadsområdet.
Trængselskommissionen anbefaling gik på, at en beslutning om en havnetunnel skulle afvente Transportministeriets strategiske analyser.
Og den strategiske analyse af en havnetunnel i København viser meget klart, at trafikanterne i København vil kunne få væsentlige tidsmæssige besparelser med en havnetunnel, og at investeringer i kollektiv trafik kun vil have marginal betydning for trafikken i en havnetunnel.
Det betyder, at investeringer i infrastruktur ikke bliver et spørgsmål om biler eller ikke-biler. Vi skal fortsat have fokus på en effektiv og øget kollektiv trafikafvikling.
Det spiller tilmed rigtig godt sammen med en havnetunnel, som ifølge Transportministeriet vil give en samlet rejsetidsgevinst på op mod 20.000 timer per hverdagsdøgn og aflaste de eksisterende broer mellem Sjælland og Amager, der ikke har kapacitet til at håndtere den forventede trafikale vækst frem mod 2040.
Artiklen er en del af temaet Debat.