23948sdkhjf

Borgmester er imod V-forslag om havnetunnel

Det er investeringer i kollektiv trafik og ikke i en havnetunnel, der skal løse hovedstadens trængselsproblemer, mener Københavns teknik- og miljøborgmester
”En kulsort investering, der kun skaber flere problemer med trængsel, luftforurening og udledning af CO2”.

På Københavns Rådhus advarer teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) mod forslaget om en havnetunnel, som han mener, vil gøre det nemmere at køre i bil til og fra København og dermed underminere kommunens arbejde med at blive verdens første CO2 neutrale hovedstad.

Det er Venstre, der efter mere end 20 års debat, i går meldte sig klar til at at investere milliarder i en havnetunnel.

Vinder blå blok regeringsmagten ved valget i næste uge, vil partiet skrive ind i et borgerligt regeringsgrundlag, at en forprojektering af en havnetunnel skal sættes i gang. Projektet koster omkring 30-40 mio. kroner og er en detaljeret plan for havnetunnelen, som blandt andet fastlægger den præcise linjeføring, finansieringen af projektet og en VVM-redegørelse.

Klart ønske

Havnetunnelen vil i givet fald blive en østlig ringvej fra Nordhavn via Refshaleøen og Amager til Amagermotorvejen. Københavns Kommune er ved at lave tunnelforbindelse fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget, og den forberedes til at kunne fortsætte til Nordhavn og eventuelt efterfølgende til en havnetunnel.

”Inden vi sætter gravemaskiner på jorden, er vi nødt til at have et beslutningsgrundlag, som hænger økonomisk sammen. Men det er klart, at vi skriver ikke sådan noget ind i regeringsgrundlaget, hvis ikke vi ønsker det”, siger Venstres folketingsmedlem Martin Geertsen til Berlingske.

Amager Fælled

Mens både Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og transportminister Magnus Heunicke (S) er positivt stemt over for Venstres udmelding, så er Morten Kabell anderledes kritisk overfor projektet.

”Hvis vi skal løse hovedstadens trængselsproblemer, har trængselskommissionen anbefalet investeringer på op imod 42 mia. kroner i primært forbedringer af den kollektive transport og bedre forhold for cyklisterne. Samtidig skal vi indføre roadpricing. En havnetunnel indgår ikke i anbefalingerne”, siger teknik- og miljøborgmesteren.

Morten Kabell peger desuden på, at en havnetunnel vil gå ud over den fredede Amager Fælled, der skal graves op på tværs og fremover for at skabe plads til til- og frakørsler.

FRI: Return on investment
Pengene er godt givet ud, mener adm. direktør i Foreningen af Rådgivede Ingeniører (FRI) Henrik Garver, om Venstres forslag om at skrive en forprojektering af en københavnsk havnetunnel ind i et kommende regeringsgrundlag.
”En havnetunnel, eller Østre Ringvej, uden om København vil ikke bare løse problematikken med den stigende mængde af trafik, der allerede i dag belaster fremkommeligheden i hovedstaden – den vil også forbedre Dannmarks konkurrenceevne. Når udenlandske virksomheder kigger på mulige placeringer, ser de også på fremkommeligheden, og her vil København stå godt i konkurrence med andre storbyer, hvis der blev bygget en havnetunnel, og på den måde bliver en havnetunnel return on investment”, siger Henrik Garver og peger på, at en oplagt finansiering kunne være i form af et offentligt-privat partnerskab.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111