23948sdkhjf

Droner kan øge sikkerheden på Femern-projektet

Femern A/S overvejer at anvende droner som en del af et omfattende sikkerheds- og arbejdsmiljøkoncept
Endnu er det uklart hvilke entreprenørkonsortier, der skal stå for opførelsen af tunnelen under Femern Bælt. Uanset hvem der ender med at sætte underskrifter på de store kontrakter, kan de imødese strenge krav fra bygherren hvad angår sikkerheden. Femern A/S har som målsætning at skabe en af Danmarks sikreste byggepladser.

Et af mange teknologiske tiltag, som bygherren undersøger lige nu, er muligheden for at benytte droner. De kan eksempelvis bruges til at flyve forbindingskasser og hjertestartere frem, hvis der skulle ske arbejdsulykker i forbindelse med anlægsarbejdet.

Dronerne er blot en lille del af et omfattende sikkerheds- og arbejdsmiljøkoncept, som Femern A/S i øjeblikket er ved at udvikle.

”Alle de aktiviteter, vi i øjeblikket er i gang med at planlægge, skal munde ud i, at vi får opbygget en organisation, hvor der er fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø i alle led af byggeprocessen hos alle ansatte på projektet”, siger Peter Nordstrøm, der er sikkerheds- og miljøchef - eller HSE Contract Manager - hos Femern A/S og ansvarlig for udvikling af konceptet for sikkerhed og arbejdsmiljø på byggeriet.

”Helt overordnet handler det om at skabe en tryg byggeplads med meget lille risiko for arbejdsulykker. Det skal ske ved, at hver enkelt bliver vænnet til at tænke i sikkerhed for sig selv og kollegerne i alle handlinger, frem for at det kun er noget, man taler om. Visionen er, at vi skal ligge et godt stykke under den gennemsnitlige ulykkesfrekvens på byggepladser herhjemme”.

Brug af smartphones

Et andet element, der kan komme i spil, er brugen af smartphone apps, der blandt andet kan oplyse, hvor en ansat befinder sig.

Hvis der for eksempel sker en ulykke eller en arbejder får hjertestop, så kan uheldsstedet hurtigt lokaliseres via et interaktivt kort. Derefter kan dronen sendes afsted fra taget af et kontrolcenter på byggepladsen og hurtigt nå frem til ulykkesstedet med en forbindingskasse eller en hjertestarter.

”En app kan indeholde al tænkelig information, der knytter sig til sikkerhed i arbejdssituationen. Foruden en positioneringsfunktion, kan man forestille sig førstehjælpsvejledninger, information om arbejdsopgaver og procedurer og mulighed for at rapportere om hændelser omkring sikkerhed eller slå op i vejledninger om, hvordan eksempelvis et stillads skal se ud ifølge Arbejdstilsynet i en given situation på byggepladsen. Informationerne skal findes på de forskellige sprog, der tales på arbejdspladsen”, forklarer Peter Nordstrøm.

Alle får minimumsuddannelse

Helt overordnet bliver grundig uddannelse i sikkerhed og arbejdsmiljø et vigtigt element i forbindelse med etableringen af byggepladsen og byggeriet ved og på Femern Bælt.

Det er et krav, at alle der kommer til at arbejde på Femern A/S’ tunnelbyggepladser skal have en grundlæggende viden om sikkerheds- og arbejdsmiljøforhold for at gøre arbejdet så sikkert og trygt som muligt for den enkelte medarbejder.

”Vi er i gang med at vurdere, hvordan denne uddannelse som et minimum bør foregå. Som bygherre vil vi sikre, at entreprenørerne udarbejder materialer til brug i undervisning i sikkerheds- og arbejdsmiljøforhold på byggepladserne. Det vil være den enkelte entreprenør, som gennem undervisning og uddannelse skal sikre sig, at alle deres medarbejdere har gennemgået en relevant uddannelse i sikkerhed og arbejdsmiljø i forhold til de opgaver, de skal løse”, siger Peter Nordstrøm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109