23948sdkhjf

Parkér og rejs-anlæg kan forbedre kollektiv trafik

Ny analyse viser, at anlæggelse af flere af de særlige anlæg kan få flere over i den kollektive trafik og lette vejtrafikken i byerne
De særlige Parkér og Rejs-anlæg kan i nogle situationer bidrage til at gøre den kollektive trafik til en mere interessant rejseform.

Det konkluderer en analyse, Transportministeriet og Realdania har lavet. Analysen er lavet på baggrund af, at Trængselskommissionen i sin rapport fra september 2013 pegede på Parkér og Rejs-anlæg som et bidrag til at reducere trængslen på vejene og anbefalede, at potentialerne i Parkér og Rejs-anlæg blev undersøgt nærmere.

Ved at kombinere bilens fleksibilitet med den kollektive transports evne til effektivt og miljøvenligt at transportere mange rejsende, forbedres det samlede transportsystems effektivitet til gavn for både den enkelte rejsende og samfundet som helhed.

”En forudsætning for at vi kan skabe en bæredygtig udvikling af vores byer, er, at der er gode og nemt tilgængelige, kollektive transportløsninger. Og som analysen viser, bliver de nuværende bilpendlere først rigtig interesseret i at vælge offentlig transport, hvis de oplever en reel forkortelse af rejsetiden”, siger adm. direktør i Realdania Jesper Nygård i en pressemeddelelse.

Bedre rejsetider

Analysen konkluderer, at Parkér og Rejs-anlæg kan være med til at gøre den kollektive trafik interessant, hvis de etableres og udbygges i sammenhæng med, at rejsetiderne forbedres på de længere strækninger, eller antallet af togafgange øges på den kortere strækninger med lokale tog i de største byområder.

”Analysen viser, at Parker og Rejs bliver attraktivt at benytte, når togproduktet bliver gjort mere attraktivt i form af kortere rejsetider eller flere afgange. Det er derfor vigtigt, at vi i fremtiden øger fokus på behovet for Parkér og Rejs-anlæg, når vi foretager markante forbedringer af togproduktet som eksempelvis Timemodellen”, siger transportminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelelse.

Flere afgange

Det anbefales derfor i analysen, at der ses nærmere på mulighederne for at etablere og udbygge Parkér og Rejs-anlæg i forbindelse med projekter, der skaber rejsetidsforbedringer på de længere strækninger – som eksempelvis Timemodellen.

Desuden skal der i forbindelse med projekter skabes flere afgange på de kortere strækninger – som eksempelvis en overgang til metrodrift på S-banen med fem minutter mellem afgangene.

brahe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125