Klausuler er en vej til flere lærepladser
Københavns Kommune har haft succes med at stille krav om lærepladser på bygge- og anlægsprojekterne
”Og de sociale klausuler har effekt i København”, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Således blev der ved udbuddet af det store anlægsprojekt Nordhavnsvej, som fra 2017 skal skabe direkte forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavn, krævet 27 lærlingeårsværk.
”Det er skønt at se, at det hjælper at stille krav til de virksomheder, som har lyst til at udføre vores projekter. Det siger sig selv, at vi med et kommunalt projekt til flere milliarder selvfølgelig også skal sørge for at tage et ansvar for, at der er uddannelsespladser til fremtidens arbejdsstyrke. Med denne model har vi vist vejen for fremtidens kommunale projekter”, siger Morten Kabell.
Kommet for at blive
Også fra entreprenøren Züblins side lyder der positive toner. Nordhavnskonsortiet med Züblin A/S og Züblin AG står for at føre projektet ud i virkeligheden, og ifølge projektchef Søren Riber Carlsen er det helt i orden, at der bliver stillet krav om lærlinge til projekterne.
”Det er helt fint, at der bliver stillet krav om lærlinge i projekterne. Når man som bygherre stiller kravene, skal man blot være opmærksom på, at det indenfor de klassiske fagområder er lettere at ansætte lærlinge end indenfor de mere specialiserede discipliner som boring af sekantpæle, grundvandsænkning mv. Tilknytning og fastholdelse af lærlinge har været en spændende og innovativ proces. Sociale klausuler er kommet for at blive, så det er glædeligt at vi på Nordhavnsvejprojektet kan profilere os med at være i front på dette område samt være med at til fastholde og udvikle kommende ganerationer af unge mennesker inden for byggefagene”, siger Søren Riber Carlsen.
Københavns Kommune kontrollerer som bygherre, at kravene overholdes.