23948sdkhjf

Isoleringsfirma dømt for vildledende markedsføring

Langvarig strid mellem isoleringsfabrikanter sluttede med sejr til Rockwool og nederlag til Papiruld Danmark
Papiruld Danmark må ikke markedsføre sine isoleringsprodukter baseret på papiruld som miljøvenlige og som lige så brandsikre som stenuld.

Det har Højesteret slået fast i en sag om vildledende markedsføring - en sag i sin tid anlagt af Rockwool.

Højesteret stadfæster dermed en dom afsagt af Sø- og Handelsretten i 2013.

Højesteret finder, at markedsføringsloven samt de bagvedliggende direktiver må forstås sådan, at der skal fremlægges bevis og dokumentation for rigtigheden af sine påstande, og at dokumentationskravet ikke kan opfyldes ved blot at sandsynliggøre rigtigheden af en oplysning. Derfor er en række af Papiruld Danmarks udsagn i strid med markedsføringsloven, mener retten.

Med Højesterets afgørelse har en årelang strid mellem Papiruld Danmark og Rockwool fundet sin endelige afgørelse. Slagsmålet er begyndt for 12-13 år siden. Den konkrete sag er fra 2008, hvor Rockwool krævede fogedforbud mod anprisninger på Papiruld Danmarks hjemmeside.

Med dommen slår Højesteret fast, at Papiruld Danmark har krænket Rockwools varemærkerettigheder. Papiruld Danmark frifindes for påstanden om bødestraf.

Rockwool Danmark er tilfredse med dommen, som, man mener, er af principiel karakter.

”Vi mener, at det er vigtigt, at man som forbruger kan have tillid til, at virksomheders markedsføring er korrekt, og at udsagn kan dokumenteres. Det gælder markedsføringen fra alle virksomheder - store som små og inden for alle brancher”, siger Lars Hørberg, marketingdirektør i Rockwool.

”Vi er tilfredse med, at Højesteret nu har pålagt Papiruld Danmark at stoppe deres vildledende markedsføring. Vi håber, at dommen kan være med til at sætte en stopper for den udokumenterede markedsføring, der i de seneste år har præget dele af isoleringsbranchen”, siger han.

Ingen praktisk betydning

I Papiruld Danmark ærgrer man sig over dommen.

”Det går ud over stoltheden, men det ændrer ikke noget. Det ændrer ikke ved vores produkter, og det får ikke den store praktiske betydning”, siger bestyrelsesformand i Papiruld Danmark, Gert Josephsen.

”Sagen går langt tilbage, og kravene til miljøanprisninger er skærpet, og vi har i mellemtiden fået ny dokumentation, som vi skal være skarpere til at bruge i vores markedsføring, så vi ikke kommer på kant med lovgivningen”, siger han.

Gert Josephsen mener ikke, at dommen vil skade Papiruld Danmarks forretning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109