Storstrømsbro skal være uafhængig af tyskerne
Ny Storstrømsbro skal ikke afvente tyske landanlæg, siger flere politikere til transportministeren
Det var budskabet til transportminister Magnus Heunicke (S), da Folketinget torsdag førstebehandlede anlægsloven for den ny Storstrømsbro.
Den ny bro er en forudsætning for at kunne få højhastighedstog og store tunge godstog ned til Femern-tunnelen, men med udsigt til forsinkelse af de tyske jernbaneanlæg og dermed Femern-tunnelen åbner transportministeren for også en ny tidsplan for opførelsen af Storstrømsbroen.
”Hvorfor skal vi vente til tyskerne er færdige med deres landanlæg. Broen har sin berettigelse også uden en Femern-tunnel. De togrejsende på Lolland-Falster skal ikke være afhængige af tyskerne”, sagde således Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører.
Også Karsten Nonbo fra Venstre gav udtryk for, at man skal komme i gang så hurtigt som overhovedet muligt.
Transportministeren bekræftede, at der under alle omstændigheder bliver behov for den ny bro.
”Selv hvis Femern-forbindelsen ikke bliver til noget, så er vi nødt til at bygge en ny bro, fordi den gamle jo vil falde sammen”, sagde Magnus Heunicke.
Dæmning skal undersøges
Det er et fuldstændig enigt folketing, der bakker op om anlægsloven.
En af udfordringerne ved projektet er en 400 meter lang dæmning på Falster-siden. Dæmningen kan ifølge flere høringssvar skabe et område med stillestående og ildelugtende vand. Transportministeren gav tilsagn om i forbindelse med den fortsatte detailprojekteringsfase at der ses på løsninger - for eksempel ved at forlænge broen eller med opfyld i brakvandsområdet.
Efter den eksisterende tidsplan skal broen være færdig i 2021, hvorefter den gamle bro rives ned.